Osaavat opettajat yhdessä! – valtakunnallinen terveystieteiden opettajankoulutuksen ja soteku-opettajien täydennyskoulutuksen uudistaminen
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: OKM/61/523/2017
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 78 004,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.08.2017
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2019
Tiivistelmä
Korkea- ja ammatillisen koulutuksen uudistaminen ja yhteiskunnan muutokset edellyttävät opettajilta laaja-alaista osaamista ja yhteisöllistä toimintakulttuuria. Selvitysten (Salminen ym. 2016, Piirainen & Sjögren 2016, Töytäri 2017) mukaan soteku-opettajat tarvitsevat vahvaa pedagogista, tutkimus-, kansainvälisyys-, verkosto- ja johtamisosaamista sisällön hallinnan lisäksi. Tämä tarkoittaa digitaalisten oppimisympäristöjen hallintaa, työelämäyhteistyötä, tutkimusperustaisuutta ja itsensä johtamista. Soteku-opettajuutta ei ole tarkasteltu monitieteisesti, terveys-, kuntoutus ja sosiaalialat yhdessä. Terveystieteiden opettajankoulutusta (hoitotiede, fysioterapia) tarjotaan 6 yliopistossa. Sosiaalialalla ei ole vastaavanlaista yliopistollista opettajankoulutusta. Täydennyskoulutus ei ole systemaattista. Hankkeessa sotekuopettajien perus- ja täydennyskoulutus uudistetaan laaja-alaisesti yhteistyössä terveystieteiden opettajakouluttajien, opiskelijoiden ja soteku-opettajien kanssa. Tavoitteet Uudistaa valtakunnallisesti terveystieteiden opettajankoulutusta ja kehittää täydennyskoulutusta •kehittää valtakunnalliset ja kansainvälisesti vertailukelpoiset soteku-opettajien osaamisvaatimukset verkostoyhteistyössä terveystieteiden opettajankoulutuksen (YO) ja partneriammattikorkeakoulujen (AMK) kanssa •uudistaa terveystieteiden opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaa valtakunnallisten osaamisvaatimusten perusteella •luoda osaamisperusteiset rakenteet (täydennyskoulutusmalli) soteku-opettajien suunnitelmalliselle, uran aikaiselle osaamisen kehittymiselle ja testata sitä partnerikouluissa •kehittää terveystieteiden opettajankoulutuksen ja soteku-opettajien täydennyskoulutukseen tutkimusperustaisia, monialaisia ja digitaalisia oppimisympäristöjä sekä lisätä uutta luovaa otetta ja digipedagogista osaamista •edistää opettajakouluttajien, -opiskelijoiden ja soteku-opettajien laaja-alaista osaamista, kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä ja vertaistukea digiverkoston avulla
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Continuing professional development among social‐ and health‐care educators (2021) Koskimäki, Minna; et al.; A1; OA
- Enhancing social and health care educators’ competence in digital pedagogy : a pilot study of educational intervention (2021) Ryhtä, Iina; et al.; A1; OA
- Social, health and rehabilitation sector educators’ competence in evidence‐based practice : a cross‐sectional study (2021) Halvari, Johanna; et al.; A1; OA
- Health science student teachers' perceptions of teacher competence : A qualitative study (2020) Kuivila, Heli-Maria; et al.; A1; OA
- Social and health care educators' perceptions of competence in digital pedagogy : A qualitative descriptive study (2020) Ryhtä, Iina; et al.; A1; OA