B1 Non-refereed journal articles
Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin (2022)


Kortesalmi, M.-K., Perkkilä, P., & Joutsenlahti, J. (2022). Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin. LUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education, 7(2), 54-74. https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsKortesalmi, Marja-Kaisa; Perkkilä, Päivi; Joutsenlahti, Jorma

Journal or seriesLUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education

eISSN2489-2572

Publication year2022

Volume7

Issue number2

Pages range54–74

PublisherValtakunnallinen LUMA-keskus

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81738

Additional information LUMATIKKA-ohjelman matematiikan opetuksen teemanumero


Abstract

Artikkelissa tarkastellaan kuudennen luokan lopussa oppilaiden tuottamia ratkaisuja kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Tutkimuksen toteutti matemaattiseen ajatteluun ja sen kielentämiseen perehtynyt opettaja. Tutkimukseen osallistui 35 kuudennen luokan oppilasta. Tutkimusaineistona olivat oppilaiden kirjalliset ratkaisut kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Oppilaat kuvasivat kielentämisen keinoin omaa matemaattista ajatteluaan sekä tehtävien tuottamisessa että ratkaisuprossien avaamisessa. Tuloksista on nähtävissä, että oppilailla oli taitoja kielentää monipuolisesti matemaattista ajatteluaan. Matematiikan opetuksessa olisikin hyvä ohjata oppilaita ilmaisemaan matemaattista ajatteluaan monipuolisesti ja täsmällisesti kielentämisen keinoin.


Keywordsmathematical thinkingpupilscomprehensive schoolmathematical problemsproblem solvingtaskslanguagesexpression (communication)

Free keywordsauthority; teachership; science teacher; hermeneutic phenomenological research; grounded theory


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2022


Last updated on 2024-22-04 at 18:48