B1 Non-refereed journal articles
Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin (2022)
Kortesalmi, M.-K., Perkkilä, P., & Joutsenlahti, J. (2022). Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin. LUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education, 7(2), 54-74. https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Kortesalmi, Marja-Kaisa; Perkkilä, Päivi; Joutsenlahti, Jorma
Journal or series: LUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education
eISSN: 2489-2572
Publication year: 2022
Volume: 7
Issue number: 2
Pages range: 54–74
Publisher: Valtakunnallinen LUMA-keskus
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81738
Additional information: LUMATIKKA-ohjelman matematiikan opetuksen teemanumero
Abstract
Artikkelissa tarkastellaan kuudennen luokan lopussa oppilaiden tuottamia ratkaisuja kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Tutkimuksen toteutti matemaattiseen ajatteluun ja sen kielentämiseen perehtynyt opettaja. Tutkimukseen osallistui 35 kuudennen luokan oppilasta. Tutkimusaineistona olivat oppilaiden kirjalliset ratkaisut kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Oppilaat kuvasivat kielentämisen keinoin omaa matemaattista ajatteluaan sekä tehtävien tuottamisessa että ratkaisuprossien avaamisessa. Tuloksista on nähtävissä, että oppilailla oli taitoja kielentää monipuolisesti matemaattista ajatteluaan. Matematiikan opetuksessa olisikin hyvä ohjata oppilaita ilmaisemaan matemaattista ajatteluaan monipuolisesti ja täsmällisesti kielentämisen keinoin.
Keywords: mathematical thinking; pupils; comprehensive school; mathematical problems; problem solving; tasks; languages; expression (communication)
Free keywords: authority; teachership; science teacher; hermeneutic phenomenological research; grounded theory
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022