D1 Article in a trade journal
Arjen ja tieteen välissä : sosiaalityön akatemisoitumisen tarkastelua (1990)
Matthies, A.-L. (1990). Arjen ja tieteen välissä : sosiaalityön akatemisoitumisen tarkastelua. Sosiaalipolitiikka, 15(2), 25-39.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Matthies, Aila-Leena
Journal or series: Sosiaalipolitiikka
ISSN: 0356-0368
Publication year: 1990
Volume: 15
Issue number: 2
Pages range: 25-39
Publisher: Sosiaalipoliittinen yhdistys
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access: Channel is not openly available
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84560
Abstract
Sosiaalityön akateeminen asema, tiedepohja ja kohteena oleva todellisuus eivät ole itsestäänselviä eikä samoja kaikkialla. Akateemisuuden erityishaasteena on oppiaineen ammatillinen orientaatio. Sosiaalityön tiedepohjaa suhteellistavaa ja arvioivaa keskustelua käydään jatkuvasti. Myös sosiaalityön tutkimuksen ja toiminnan kohteena oleva todellisuus on sopimuksenvaraista, yhteiskunnallisesti konstituoitunutta. Muissa maissa voi tavata aivan toisella tavalla määräytynyttä sosiaalityön opetusta ja tutkimusta. Tieteenharjoittajan itseymmärrykselle onkin hyödyllistä kysellä, mitkä tekijät ovat ohjanneet suomalaisen sosiaalityön akatemisoitumisprosessia tietynlaiseksi. Pyrin seuraavassa valaisemaan tätä kysymystä tarkastelemalla, millaiset tekijät ehdollistavat sosiaalityön erityisluonnetta yliopistollisten opintojen ja tutkimuksen kohteena sekä tiedeyhteisönä.
Keywords: social work; occupations (professions); tertiary education; scientific communities; social policy
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes