Marja-Kristiina Lerkkanen
Henkilökunnan yhteystiedot saatavilla yliopiston yhteystietohausta.
ORCID-linkki: http://orcid.org/0000-0002-5709-5800
Aktiiviset JYU-affiliaatiot
- Opettajankoulutuslaitos, Professori
Tutkimuskuvaus
Tutkimukseni kohdentuu oppimisen ja opetuksen vuorovaikutusprosesseihin esiopetuksessa, peruskoulussa ja kotiympäristössä, erityisesti lukutaidon ja matematiikan taitojen kehitykseen sekä motivaation ja opetuksen laatutekijöiden merkitykseen oppimisessa. Interventiotutkimukseni ovat kohdentuneet lukutaidon oppimisen tukemiseen tietoteknisissä ympäristöissä sekä opettaja-oppilasvuorovaikutuksen ja luokkahuonedialogin vahvistamiseen.
Hankkeet, joissa vastuullinen johtaja
- CARE Curriculum Quality Analysis and Imp
- Euroopan komissio
- LUKILOKI 2: luku- ja kirjoitustaidon opetuksen ja oppimisen koulutusohjelma
- Opetushallitus
- LUKILOKI: luku - ja kirjoitustaidon opetuksen ja oppimisen koulutusohjelma
- Opetushallitus
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Suomen Akatemia
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Suomen Akatemia
- Matematiikan maailmaan!
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- OPA - Opettajien arviointiosaaminen oppimisen, osallisuuden ja tuen toteutumisen edistäjänä
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- Opettajien stressin säätely ja työhyvinvointi sekä niiden yhteys pedagogisen työn laatuun
- Työsuojelurahasto
- SANORD2018 local organizing committee (LOC)
- Osallistujat (konferenssi-, koulutus- ja yleisprojektit)
- TESSI Understanding high-quality teacher-child interactions
- New York University Abu Dhabi
Hankkeet, joissa on hanketiimin jäsen
- Is stress contagious in a classroom? Reciprocal relations between teacher and student well-being
- Pakarinen, Eija
- Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö
- Miten selättää poikien heikko suoriutuminen peruskoulussa?
- Rautopuro, Juhani
- Valtioneuvoston kanslia
- OPA - Opettajien arviointiosaaminen oppimisen, osallisuuden ja tuen toteutumisen edistäjänä
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- SA profilointi 2015-2018
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- COVID-19-epidemiaan ja sen vaikutusten hillintään liittyvä temaattinen erityisrahoitus
- Sivula, Leena
- Suomen Akatemia
Julkaisut
- Development of reading and arithmetic skills across Grades 1 to 4 in two groups of children receiving part-time special education (2021) Virinkoski, Riitta; et al.; A1
- Scaffolding patterns of dialogic exchange in toddler classrooms (2021) Salminen, Jenni; et al.; A1;
- Adolescents' engagement profiles and their association with academic performance and situational engagement (2020) Pöysä, Sanni; et al.; A1; OA
- Classroom effect on primary school students’ self-concept in literacy and mathematics (2020) Vasalampi, Kati; et al.; A1; OA
- Development of Participation in and Identification With School : Associations With Truancy (2020) Virtanen, Tuomo E.; et al.; A1; OA
- Dialogue through the eyes : exploring teachers’ focus of attention during educational dialogue (2020) Muhonen, Heli; et al.; A1
- Directors' stress in day care centers : related factors and coping strategies (2020) Elomaa, Mailis; et al.; A1; OA
- Early Antecedents of School Burnout in Upper Secondary Education : A Five-year Longitudinal Study (2020) Parviainen, Milja; et al.; A1; OA
- Early Cognitive Precursors of Children's Mathematics Learning Disability and Persistent Low Achievement : A 5-Year Longitudinal Study (2020) Zhang, Xiao; et al.; A1
- Early Cognitive Profiles Predicting Reading and Arithmetic Skills in Grades 1 and 7 (2020) Korpipää, Heidi; et al.; A1; OA
- Exploring Parent-Teacher Trust and School Involvement : A Finnish Perspective (2020) Penttinen, Viola; et al.; A3; OA
- Home Literacy Activities and Children’s Reading Skills, Independent Reading, and Interest in Literacy Activities From Kindergarten to Grade 2 (2020) Silinskas, Gintautas; et al.; A1; OA
- In pursuit of beginning teachers’ competence in promoting reading motivation : A mixed-methods study into the impact of a continuing professional development program (2020) Vansteelandt, Iris; et al.; A1; OA
- Intra‐individual dynamics of lesson‐specific engagement : lagged and cross‐lagged effects from one lesson to the next (2020) Vasalampi, Kati; et al.; A1; OA
- Investigating Bidirectional Links Between the Quality of Teacher-Child Relationships and Children’s Interest and Pre‐Academic Skills in Literacy and Math (2020) Pakarinen, Eija; et al.; A1; OA
- Investigating quality indicators of early childhood education programs in Kosovo, Ukraine and Finland (2020) von Suchodoletz, Antje; et al.; A1
- Kehittyvä luku- ja kirjoitustaito (2020) Lerkkanen, Marja-Kristiina; D2; 978-952-370-038-3
- Kindergarten pre-reading skills predict Grade 9 reading comprehension (PISA Reading) but fail to explain gender difference (2020) Manu, Mari; et al.; A1; OA
- Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other : A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9 (2020) Torppa, Minna; et al.; A1; OA
- Literacy instruction activities and their associations with first graders’ reading performance in two transparent orthographies (2020) Ruotsalainen, Jenni; et al.; A1; OA