Sonja Niiranen
ORCID-linkki: https://orcid.org/0000-0001-9507-8406 |
Ei aktiivista nimitystä
Tutkimuskuvaus
Lukio- ja yliopistokoulutuksen naisistumisesta huolimatta naiset ovat edelleen sekä Suomessa että muualla Euroopassa vähemmistönä teknologia-alojen koulutuksessa ja työelämässä. Kansainvälisesti on jaettu huoli siitä, kuinka teknologian ammatit mielletään vahvasti miehisiksi ja naiset jäävät lahjakkuusreserviin. Vaikka sukupuolten välisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen on jo pitkään ollut yksi keskeisimmistä kehitysalueista Suomen koulutusjärjestelmässä, tutkimusta tyttöjen asenteista ja motiiveista teknologiakasvatusta ja teknistä työtä kohtaan tai naisten teknologia-aloille suuntautumisesta on kasvatustieteissä tehty vähän. Tutkimusteni tavoitteena on selvittää miten tyttöjen mahdollisuuksia ja kiinnostusta voitaisiin lisätä teknologian ja teknisen työn opiskeluun perusopetuksessa sekä toisaalta myös pyrkiä laajentamaan ymmärrystä siitä, mitkä tekijät vaikuttavat naisten teknologia-aloille hakeutumisessa. Teknologiakasvatuksella on mahdollisuus tarjota oppilaille tietoa teknologiasta ja kehittää heidän tietoisuuttaan sen vaikutuksista eri elämänalueilla. Lisäksi käsityöllä ja teknologiakasvatuksella on oiva mahdollisuus ohjata oppilaita kehittämään käytännön tekemisen taitoja tutkien ja keksien ja siten lisätä monin eri tavoin teknologialukutaitoa. Teknologiakasvatuksella on mahdollisuus edistää oppilaiden teknologialukutaitoa tavoilla, jotka antavat mahdollisuuden hyödyntää ja kehittää teknologiaa siten, että se vastaa tasapainoisesti ihmisten tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa.