Jenni Kotila
Henkilökunnan yhteystiedot saatavilla yliopiston yhteystietohausta. ORCID-linkki: https://orcid.org/0000-0001-9207-5824 ResearcherID: https://www.webofscience.com/wos/author/record/DWE-3057-2022 Scopus -kirjoittajatunniste(et): https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=6603266479 |
Aktiiviset JYU-affiliaatiot
- Koulutuksen tutkimuslaitos, Yliopistotutkija
Aiemmat, ei-aktiiviset tai muut työsuhteet
- Koulutuksen tutkimuslaitos (Jyväskylän yliopisto), Akatemiatutkija, Päättynyt
- Koulutuksen tutkimuslaitos (Jyväskylän yliopisto), Akatemiatutkija, Päättynyt
- Fysiikan laitos (Jyväskylän yliopisto), Yliopistotutkija, Päättynyt
- Koulutuksen tutkimuslaitos (Jyväskylän yliopisto), Akatemiatutkija, Päättynyt
Tutkimuskuvaus
Tutkimuskohteisiini kuuluu koulutuksen tutkimus, erityisesti koulutuksen arviointi ja kehittäminen keskittyen vertaileviin kansainvälisiin oppimistulosten arviointitutkimuksiin, kuten Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) ja Programme for International Student Assessment (PISA).
Näissä tutkimuksissa keskitytään arvioimaan ja analysoimaan koulutuksen tilaa ja tuloksia maailmanlaajuisesti sekä osallistujamaittain. Lisäksi tutkitaan erilaisia koulutuksen tilaan ja tuloksiin liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Keskeiset tutkimuskysymykset liittyvät koulutukselliseen tasa-arvoon liittyviin ongelmiin sekä siihen, miten yhteiskunnan sosiaaliset, taloudelliset, rakenteelliset ja toiminnalliset muutokset heijastuvat koulutusjärjestelmään ja koulutuspolitiikkaan. Kansainvälisten arviointien lisäksi nämä tutkimuskysymykset ovat merkityksellisiä myös kansallisissa tutkimuksissa.
Lisäksi, tutkin teoreettisen ydinfysiikan näkökulmasta luonnon perusilmiöitä, joita emme vielä ymmärrä. Teoreettiset ennusteet ohjaavat kokeellista tutkimusta edistäen monia mm. ihmisten terveyteen ja turvallisuuteen, kestävään taloudelliseen kasvuun sekä avaruuden tutkimukseen liittyvien käytännön sovellusten syntyä.
Näissä tutkimuksissa keskitytään arvioimaan ja analysoimaan koulutuksen tilaa ja tuloksia maailmanlaajuisesti sekä osallistujamaittain. Lisäksi tutkitaan erilaisia koulutuksen tilaan ja tuloksiin liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Keskeiset tutkimuskysymykset liittyvät koulutukselliseen tasa-arvoon liittyviin ongelmiin sekä siihen, miten yhteiskunnan sosiaaliset, taloudelliset, rakenteelliset ja toiminnalliset muutokset heijastuvat koulutusjärjestelmään ja koulutuspolitiikkaan. Kansainvälisten arviointien lisäksi nämä tutkimuskysymykset ovat merkityksellisiä myös kansallisissa tutkimuksissa.
Lisäksi, tutkin teoreettisen ydinfysiikan näkökulmasta luonnon perusilmiöitä, joita emme vielä ymmärrä. Teoreettiset ennusteet ohjaavat kokeellista tutkimusta edistäen monia mm. ihmisten terveyteen ja turvallisuuteen, kestävään taloudelliseen kasvuun sekä avaruuden tutkimukseen liittyvien käytännön sovellusten syntyä.
Tieteenalat
Hankkeet, joissa vastuullinen johtaja
- Teoreettisia työkaluja atomiydinten harvinaisten hajoamisten ja pimeän aineen tutkimiseen
- Suomen Akatemia
- Teoreettisia työkaluja atomiydinten harvinaisten hajoamisten ja pimeän aineen tutkimiseen
- Suomen Akatemia
- Teoreettisia työkaluja atomiydinten harvinaisten hajoamisten ja pimeän aineen tutkimiseen
- Suomen Akatemia
Hankkeet, joissa on hanketiimin jäsen
- Ydinteoriaa fundamentaalin fysiikan tarpeisiin
- Suhonen, Jouni
- Suomen Akatemia
- eTIMSS 2023
- Vettenranta, Jouni
- Opetus- ja kulttuuriministeriö