Tarja Nikula-Jäntti
Contact search available for JYU staff members.
ORCID link: http://orcid.org/0000-0002-2802-9839
Active JYU affiliations
- Centre for Applied Language Studies, Professor
Research interests
Sisältöpohjaiseen kielenopetukseen (ns. CLIL-opetus) kohdistuva tutkimus haastaa kieli- ja oppimiskäsityksiä sekä jäsentää kielen ja sisällön monisyistä yhteyttä. Tutkimustieto hyödyttää kielitietoiseen opetukseen tähtääviä oppilaitoksia, kielellisesti heterogeenisiä ryhmiä opettavia ja (kieli)koulutukseen liittyvää päätöksentekoa.
Projects as Principal investigator
- CLIL for All: Attention to Diversity in Bilingual Education
- European Commission
- NORDPAL: Approaching multilingualism
- Federation of Finnish Learned Societies
Projects as Team Member
- Fostering Outreach within European Regions, Transnational Higher Education and Mobility
- Ikonen, Mari
- European Commission
- Language Ideologies and the Csángo Educational Program: A Case of Inventing or Erasing Language?
- Laihonen, Petteri
- Academy of Finland
- SA profilointi 2 (2016-2020)
- Hämäläinen, Keijo
- Academy of Finland
- AFinLA 2020 - The 50th anniversary conference of AFinLA
- Huhta, Ari
- Federation of Finnish Learned Societies
- Profiling actions at JYU, round 5.
- Hämäläinen, Keijo
- Academy of Finland
Publications
- Perustaidot haltuun -koulutusmalli (2020) Vaarala, Heidi; et al.; I1; OA
- Redesigning the Curriculum to Develop Multilingual Academic Literacies : An Analysis of Language Conceptualizations (2020) Jalkanen, Juha; et al.; A3; 978-3-030-38755-6
- Exploring translanguaging in CLIL (2019) Nikula, Tarja; et al.; A1; OA
- Luokkahuone kielipoliittisena ja kielikoulutuspoliittisena tilana (2019) Lilja, Niina; et al.; A3
- E-JournALL, Vol. 5, Issue 2. Special issue: Translingual and Multilingual Pedagogies (2018) Prada, Josh; et al.; C2; OA
- Integrating everyday language with conceptual development across the CLIL pathway (2018) Nikula, Tarja; et al.; D1
- Introduction to the special issue: On the transgressive nature of translanguaging pedagogies (2018) Prada, Josh; et al.; B1; OA
- Emerging themes, future research directions (2017) Nikula, Tarja; A3; OA
- Teachers’ perceptions on the changing role of language in the curriculum (2017) Skinnari, Kristiina; et al.; A1; OA
- ‘What’s the Moment Thingy?’: On the Emergence of Subject-Specific Knowledge in CLIL Classroom Interaction (2017) Nikula, Tarja; A3
- CLIL: A European Approach to Bilingual Education (2016) Nikula, Tarja; A3; OA
- Conceptualising Integration in CLIL and Multilingual Education (2016) Nikula, Tarja; et al.; C2
- Monipuolisesti puhuttelukäytännöistä (2016) Nikula, Tarja; B1; OA
- More Than Content and Language : The Complexity of Integration in CLIL and Bilingual Education (2016) Nikula, Tarja; et al.; A3
- Teacher and Student Evaluative Language in CLIL Across Contexts : Integrating SFL and Pragmatic Approaches (2016) Llinares, Ana; et al.; A3
- Translanguaging in CLIL classrooms (2016) Moore, Pat; et al.; A3
- Ainekohtaisen kielen käyttö ja oppimisen mahdollisuudet CLIL-tuntien tehtäväpohjaisissa tilanteissa (2015) Nikula, Tarja; A1; OA
- Hands-on tasks in CLIL science classrooms as sites for subject-specific language use and learning (2015) Nikula, Tarja; A1; OA
- Kieli koulutuksen resurssina: vieraalla ja toisella kielellä oppimisen ja opetuksen näkökulmia (2015) Kalliokoski, Jyrki; et al.; C2; OA
- Kieltä, toimintaa, sisältöjä (2015) Kalliokoski, Jyrki; et al.; A1; OA