Katariina Salmela-Aro
ORCID-linkki: http://orcid.org/0000-0003-1901-4712
Ei aktiivista nimitystä
Tutkimuskuvaus
Tutkin nuorten motivaatiota, hyvinvointia ja koulutuksellisia polkuja. Tutkimukseni on hyvin tärkeää ja ajankohtaista niin nuorille, vanhemmille, opettajille ja päätöksentekijöille.Olemme osoittaneet, että alakoululaisista jopa lähes puolet kokee kyynisyyttä koulua kohtaan ja on vaarassa menettää koulun merkityksen. Digitaalisuudella on kahdet kasvot. Toisaalta nämä koulun merkityksen kadottaneet kokevat, että he innostuisivat koulun käynnistä jos heille olisi mahdollista käyttää digiteknologiaa koulussa. Toisaalta osoitimme juuri pitkittäistutkimuksen avulla että koulu-uupumus ja nettiriippuvuus muodostavat kumulatiivisia toisiaan ruokkivia polkuja sekä peruskoululaisilla että lukiolaisilla. Uupumus edelleen välittää nettiriippuvuuden ja masennuksen välistä yhteyttä: nettiriippuvuus voi siis johtaa masennukseen uupumuksen kautta. Digiloikka tulee siis tehdä mutta huolella. Uusi haaste Suomessa on maahanmuuttajaoppilaat. Suomessa on OECDn yksi suurimmista eroista kantaväestön ja maahanmuuttajaoppilaiden osaamisessa. Osoitimme, että peruskoulussa erityisesti maahanmuuttajapoikien uupumus kasvaa voimakkaasti. Koulusiirtymät ovat vaiheita jolloin motivaatio ja hyvinvointi usein muuttuu. Peruskoulun jälkeen lukion siirtyneiden uupumus kasvaa usein voimakkaasti, erityisesti tytöillä. Viimeisen kahden vuoden aikana lukiotyttöjen uupumus on lisääntynyt jopa 30%. Tytöt kokevat lukion haastavaksi ja se johtaa usein uupumuksen lisääntymiseen ja välivuosiin. Välivuodet edelleen voivat laskea motivaatiota ja lisätä pahoinvointia. Yksi välivuosi kuitenkin on usein positiivinen Suomessa. Sen sijaan ammatillisiin opintoihin siirtyneiden uupumus ja stressi laskee ja itsearvostus lisääntyy. Olemme havainneet tämän sekä Suomessa että esimerkiksi Britanniassa. Suomessa uran työstäminen tulisi aloittaa jo huomattavasti varhemmin, viimeistään peruskoulun lopussa. Nuoret jäävät nyt kovin yksin sen kanssa. Osoitimme myös että jopa 40% nuorista 23-25vuotiasta aikuisista edelleen miettii ja märehtii identiteettiään ja miettii suuntaa elämälleen. Miten lisätä motivaatiota ja hyvinvointia? Koulussa on tärkeää oppia varautumaan vastoinkäymisiin ja luoda pystyvyyden kokemuksia ennen keskeisiä koulutuksellisia siirtymiä. Nuoret innostuvat kun he kiinnostuvat ja kokevat opetuksen relevantiksi ja kokevat kompetenssinsa ja taitonsa ja tilanteen haastavuuden yhteensopivuutta. Tällaisissa tilanteissa opiskelijat kokevat usein virtaus, flow, kokemuksia.
Hankkeet, joissa vastuullinen johtaja
- Adolescents’ education transitions: Multiple insights into the process dynamics of goal-construction
and youth actions over time- Euroopan komissio
- Silta tulevaisuuteen -
Digitalisaation vaikutukset nuorten oppimiseen sekä tunteiden, aivojen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen kehitykseen- Suomen Akatemia
- Tulevaisuuden oppimistaidot: Pitkittäistutkimus kansainvälisessä kontekstissa
- Suomen Akatemia
- Tuntuu järkevältä: yritysjohtajan rationaaliset ja emotionaaliset haasteet siirtymässä biotalouteen
- Suomen Akatemia
Julkaisut
- Employment trajectories until midlife associate with early social role investments and current work-related well-being (2021) Ek, Ellen; et al.; A1
- Sport burnout inventory - dual career form for student-athletes : assessing validity and reliability in a finnish sample of adolescent athletes (2020) Sorkkila, Matilda; et al.; A1; OA
- The Development of Motivation and Amotivation to Study and Work across Age-Graded Transitions in Adolescence and Young Adulthood (2019) Symonds, Jennifer; et al.; A1; OA
- The role of study engagement in university students' daily experiences : A multilevel test of moderation (2019) Ketonen, Elina; et al.; A1; OA
- Changes in emotions and personal goals in primiparous pregnant women during group intervention for fear of childbirth (2018) Toivanen, Riikka; et al.; A1; OA
- Development of Friendship and Task Values in a New School : Friend Selection for the Arts and Physical Education but Socialization for Academic Subjects (2018) Chow, Angela; et al.; A1
- Immigrant status, gender, and school burnout in Finnish lower secondary school students : A longitudinal study (2018) Salmela-Aro, Katariina; et al.; A1
- Partners of nulliparous women with severe fear of childbirth : A longitudinal study of psychological well-being (2018) Ryding, Elsa Lena; et al.; A1; OA
- Subjective financial situation and financial capability of young adults in Finland (2018) Ranta, Mette; et al.; A1
- The Co-developmental Dynamic of Sport and School Burnout among Student-Athletes : The Role of Achievement Goals (2018) Sorkkila, Matilda; et al.; A1; OA
- The Conceptualization and Measurement of Student Engagement in Science: A Cross-Cultural Examination from Finland and the United States (2018) Spicer, Justina; et al.; A3
- The role of daily autonomous and controlled educational goals in students’ academic emotion states : An experience sampling method approach (2018) Ketonen, Elina E.; et al.; A1
- Unpacking the link between family socioeconomic status and civic engagement during the transition to adulthood : Do work values play a role? (2018) Lechner, Clemens M.; et al.; A1; OA
- What drives future business leaders? How work values and gender shape young adults' entrepreneurial and leadership aspirations (2018) Lechner, Clemens M.; et al.; A1; OA
- Adolescents’ preparedness and motivation across the transition to post-comprehensive education (2017) Lazarides, Rebecca; et al.; A1; OA
- Career engagement and life satisfaction during transition from school to work in times of economic downturn in Finland (2017) Upadyaya, Katja; et al.; A3
- Co-Development of Educational Aspirations and Academic Burnout from Adolescence to Adulthood in Finland (2017) Salmela-Aro, Katariina; et al.; A1
- Dark and bright sides of thriving : school burnout and engagement in the Finnish context (2017) Salmela-Aro, Katariina; A1
- Depression and Violence in Adolescence and Young Adults : Findings From Three Longitudinal Cohorts (2017) Yu, Rongqin; et al.; A1; OA
- Developmental dynamics between young adults’ life satisfaction and engagement with studies and work (2017) Upadyaya, Katja; et al.; A1; OA