Noona Kiuru
Henkilökunnan yhteystiedot saatavilla yliopiston yhteystietohausta. ORCID-linkki: https://orcid.org/0000-0002-2334-8507 |
Yleiskuvaus
Longitudinal studies and intervention studies are central foci of my research which aims to understand developmental phenomena by identifying risk factors, and promotive, and protective factors. My research briefly under the following two broader categories: 1) longitudinal research on learning, well-being and interpersonal relationships, and 2) preventive interventions to support psychological well-being. An important feature of my research is the use of both long-term longitudinal and intensive situational data, and up-to-date statistical analysis e.g., structural equation modeling techniques including both variable oriented and person-oriented methods such as mixture models. I have also led an interdisciplinary research group combining expertise drawing from developmental psychology, clinical psychology, psychotherapy, computer sciences, gamification, and game-based graphic design aiming to develop and investigate efficacy of technology-enhanced preventive interventions to support adolescents’ psychological well-being and life-planning.
Projects and research groups
- -Right to Belong: Tackling Loneliness and Ostracism during Childhood and Youth (https://righttobelong.fi/en/)
- -EDURESCUE: Resilient schools and the education system (https://edurescue.fi/en)
- -CoE in Learning Dynamics and Intervention Research (interlearn.fi/en)
- -Youth Compass project (www.jyu.fi/nuortenkompassiplus)
- -TIKAPUU / STAIRWAY project (www.jyu.fi/stairway)
- -First Steps study
- -Motivation, learning and growth environments
- -Child and family research
- -Statistical methods at the Department of Psychology
- -Centre for Research on Learning and Teaching (CLT, 2015-)
- -CIBR - Jyväskylä Centre for Interdisciplinary Brain Research
Aktiiviset JYU-affiliaatiot
- Psykologian laitos, Professori
Aiemmat, ei-aktiiviset tai muut työsuhteet
- Psykologian laitos (Jyväskylän yliopisto), Apulaisprofessori, Päättynyt
- Psykologian laitos (Jyväskylän yliopisto), Apulaisprofessori, Päättynyt
- Psykologian laitos (Jyväskylän yliopisto), Professori, Päättynyt
Tieteenalat
Seurantakohteet
Omat asiasanat
children and adolescents; relationships with peers, parents, and teachers; learning and learning difficulties; motivation, well-being; learning-related emotions; psycho-physiological states and reactions in learning situations; temperament and individual differences; educational transitions; psychological interventions; methodological issues
Hankkeet, joissa vastuullinen johtaja
- Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa
- Suomen Akatemia
- Nuorten hyvinvoinnin tukeminen teknologiapohjaisten psykologisten interventioiden avulla
- Suomen Akatemia
- Nuorten hyvinvointia edistävän mobiilisovelluksen Nuorten KOMPASSIN hiomiseen ja valtakunnalliseen levittämiseen
- Suomen Kulttuurirahasto
- Nuorten hyvinvointia ja elämänhallintaa edistävän mobiilisovelluksen Nuorten
KOMPASSIN vaikuttavuustutkimukseen- Keski-Suomen rahasto
Hankkeet, joissa on hanketiimin jäsen
- Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Tutkimus perusopetuksen poissaolojen ja niihin annetun tuen vaikutuksista koulunkäyntiin
- Vasalampi, Kati
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- MEANWELL - Merkityksellisestä työstä hyvinvointia organisaatioille
- Rantanen, Johanna
- Työsuojelurahasto
- Resilientti koulu ja koulutus
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia