Päivi Häkkinen
Henkilökunnan yhteystiedot saatavilla yliopiston yhteystietohausta.
ORCID-linkki: http://orcid.org/0000-0001-6616-9114
Aktiiviset JYU-affiliaatiot
- Koulutuksen tutkimuslaitos, Professori
Tutkimuskuvaus
Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön tutkimus kohdistuu oppimisympäristöihin, joissa jossa oppijat työskentelevät yksin ja yhdessä oppimistavoitteiden suunnassa ja oppimisen lähtökohtana olevia ongelmia ratkoen, tuetusti ja erilaisia välineitä ja resursseja käyttäen. Oma tutkimukseni tuottaa erityisesti tietoa teknologian yhteisöllisestä käytöstä oppimisen, ongelmanratkaisun ja arvioinnin tukena. Tutkimuksesta hyötyvät opiskelijat, opettajat, opettajankouluttajat ja muut tahot, jotka pyrkivät valjastamaan teknologiaa pedagogisesti tarkoituksenmukaiseen käyttöön ja oppimista edistävää vuorovaikutusta tukemaan.
Hankkeet, joissa vastuullinen johtaja
- Opettajaksi 21-vuosisadan oppivassa yhteiskunnassa: opettajankoulutuksen ajattelu- ja työtavat
- Suomen Akatemia
- Yhteisöllinen ongelmanratkaisu ja nettilukeminen: Taidot, prosessit ja neuraalinen perusta
- Suomen Akatemia
Hankkeet, joissa on hanketiimin jäsen
- Digipedataidot nollasta sataan
- Vesisenaho, Mikko
- Opetushallitus
- OPA - Opettajien arviointiosaaminen oppimisen, osallisuuden ja tuen toteutumisen edistäjänä
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- OpenDigi - Opettajat oppimistaitojen ja digipedagogiikan kehittäjäyhteisöissä
- Vesisenaho, Mikko
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- Yhteisöllinen ongelmanratkaisu ja nettilukeminen: Taidot, prosessit ja neuraalinen perusta
- Leppänen, Paavo
- Suomen Akatemia
- ICILS 2023 - Kansainvälinen monilukutaidon arviointitutkimus
- Leino, Kaisa
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- Laajenevat oppimisen todellisuudet
- Rautiainen, Matti
- Business Finland
Julkaisut
- Developing Design Knowledge and a Conceptual Model for Virtual Reality Learning Environments (2021) Lähtevänoja, Antti; et al.; A3; 978-1-7998-5044-1
- How pre-service teachers perceive their 21st-century skills and dispositions : A longitudinal perspective (2021) Valtonen, Teemu; et al.; A1; OA
- Assessing 4th Grade Students’ Computational Thinking through Scratch Programming Projects (2020) Fagerlund, Janne; et al.; A1; OA
- Computational Thinking in Programming with Scratch in Primary Schools : A Systematic Review (2020) Fagerlund, Janne; et al.; A2; OA
- Finnish pre-service teachers’ perceptions of their strategic learning skills and collaboration dispositions (2020) Häkkinen, Päivi; et al.; A1; OA
- From monitoring to sharing of attention in dyadic interaction : The affordances of gaze data to better understand social aspects of remote collaborative problem solving (2020) Pöysä-Tarhonen, Johanna; et al.; A4; OA; 978-986-97214-5-5
- Opendigi-hankkeen satoa : opettajat, opettajankouluttajat ja opiskelijat yhteiskehittämässä digipedagogista osaamistaan (2020) Kyllönen, Mari; et al.; D2
- OpenDigi toimintamallin käsikirja : opettajat oppimistaitojen ja digipedagogiikan kehittäjäyhteisöissä (2020) Kontturi, Heikki; et al.; D4; OA; 978-952-62-2694-1
- Student agency analytics : learning analytics as a tool for analysing student agency in higher education (2020) Jääskelä, Päivikki; et al.; A1; OA
- Students’ agency profiles in relation to student-perceived teaching practices in university courses (2020) Jääskelä, Päivikki; et al.; A1; OA
- Cyber security exercise : Literature review to pedagogical methodology (2019) Hautamäki, J.; et al.; B3; OA
- Examining pre-service teachers' Technological Pedagogical Content Knowledge as evolving knowledge domains : A longitudinal approach (2019) Valtonen, Teemu; et al.; A1; OA
- Lukemisen ja oppimisen vaikeudet digitaalisissa ympäristöissä (2019) Häkkinen, Päivi; et al.; D2
- Pitkittäistutkimus luokanopettajaopiskelijoiden suhtautumisesta yhdessä työskentelyyn (2019) Virtanen, Anne; et al.; A1
- University Teachers as Developers of Technology-Enhanced Teaching : Do Beliefs Matter? (2019) Heinonen, Kirsi; et al.; A1
- Virtual Reality in Education : Focus on the Role of Emotions and Physiological Reactivity (2019) Vesisenaho, Mikko; et al.; A1; OA
- Älylaitteet oppimisen välineinä : Teknologia voi tukea ajattelun kehittymistä ja vuorovaikutusta (2019) Häkkinen, Päivi; D2
- Collaborative Problem Solving in Finnish Pre-service Teacher Education : A Case Study (2018) Ahonen, Arto; et al.; A3; OA
- Digipedagogiikka kehittyy koulujen kanssa kokeillen ja tutkien (2018) Häkkinen, Päivi; et al.; E1; OA
- Pair interactions in online assessments of collaborative problem solving : case-based portraits (2018) Pöysä-Tarhonen, Johanna; et al.; A1; OA