Paavo Leppänen
Henkilökunnan yhteystiedot saatavilla yliopiston yhteystietohausta. X (ent. Twitter) -käyttäjänimi: https://twitter.com/paavoleppanen LinkedIn-osoite: https://www.linkedin.com/in/paavo-lepp%C3%A4nen-07b0473b/ ORCID-linkki: https://orcid.org/0000-0002-8941-2225 |
Yleiskuvaus
Olen psykologian professori Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella. Johtaa Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikköä (InterLearn) Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa. InterLearn tutkii lasten oppimisen ja mielenterveyden yhteyksiä sekä oppimisen tuen keinojen vaikuttavuutta selittäviä tekijöitä.
Tavoitteeni on ymmärtää, miksi joillekin lapsille kehittyy vaikeuksia varhaisessa kehityksessä ja kouluiässä ja miksi jotkut lapset, riskitekijöistä huolimatta, pärjäävät koulussa ja pystyvät välttämään isommat mielenterveys ongelmat.
Aktiiviset JYU-affiliaatiot
- Psykologian laitos, Professori
Aiemmat, ei-aktiiviset tai muut työsuhteet
- Psykologian laitos (Jyväskylän yliopisto), Professori, Päättynyt
Tutkimuskuvaus
Hän on viime aikoina toiminut johtajana /JY:n vastaavana tutkijana useissa eurooppalaisissa hankkeissa, kuten H2020-tohtorikoulutusverkosto Neo-PRISM-C ETN (2019-2023), ChildBrain ja PredictAble European Training Networks (2015-2019) sekä Suomen Akatemian hankkeissa, viimeisimpinä InterLearn CoE (2022-2029), CoPSOI-hanke yhteistoiminnallisesta ja digitaalisesta oppimisesta (2018-2022, konsortion PI) ja iFuCo (2016-2018) digitaalisen/netissä oppimisen ja sen opetuksen tehostamisesta sekä eSeek internet-lukemisesta ja oppimisvaikeuksista (2014-2017).
Tieteenalat
Seurantakohteet
Omat asiasanat
Neurokehitykselliset pulmat, oppimisvaikeudet, riski- ja suojatekijät, digitaalinen oppiminen, EEG, MEG, silmänliikeseuranta, yhdistetty EEG/MEG-eye-tracking
Hankkeet, joissa vastuullinen johtaja
- Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikkö
- Suomen Akatemia
- Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikkö
- Suomen Akatemia
- IWALS 2019: Multidisciplinary approaches for future learning and learning difficulties – Neuroscience, Practice and Technology
- Osallistujat (konferenssi-, koulutus- ja yleisprojektit)
- Neo-PRISM-C: Lasten neurokehityksellisten pulmien optimaalisia ennustajia, riskitekijöitä ja interventioita
- Euroopan komissio
- Yhteisöllinen ongelmanratkaisu ja nettilukeminen: Taidot, prosessit ja neuraalinen perusta
- Suomen Akatemia
- Internetiä hyödyntävien oppimistaitojen oppiminen ja opettaminen eri tiedonaloilla alakoulussa
- Suomen Akatemia
- ChildBrain Advancing brain research in children's developmental neurocognitive disorders
- Euroopan komissio
- PREDICTABLE Understanding and predicting developmental language abilities and disorders in multi-lingual Europe
- Euroopan komissio
- Internet ja oppimisvaikeudet: monitieteinen perspektiivi tiedon hankkimiseen uudessa mediassa
- Suomen Akatemia
Hankkeet, joissa on hanketiimin jäsen
- Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikkö
- Aro, Mikko
- Suomen Akatemia
- Yhteisöllinen ongelmanratkaisu ja nettilukeminen: Taidot, prosessit ja neuraalinen perusta
- Häkkinen, Päivi
- Suomen Akatemia