Kansallisuusaate ja kansallismielisyys liiketoiminnan tausta-ajureina: Historiasta tulevaisuuteen (NaBus)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 340492
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 307 567,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2021
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2024
Tiivistelmä
Kansallisuusaatteen uudelleennousu vaikuttaa laajalti sekä liiketoiminnan johtamiseen, että yhteiskuntien demokratiakehitykseen. Liikkeenjohtajat saattavat julkisuudessa puhua laajastikin kansallisuusaatteen vaikutuksista markkinoihin ja talouteen, mutta johtamistutkimuksessa ei olla juurikaan tutkittu liike-elämän toimijoiden omaa roolia ja toiminta-alaa kansallisuusaatteen nousussa ja laskussa.
Projekti tavoittelee parempaa ymmärrystä siitä, miten ja miksi yritykset ja niiden johtajat vaikuttavat kansallisuusaatteen sisältöön ja laajuuteen ja miten kansallisuusaatteet vastaavasti vaikuttavat heidän ajatteluunsa ja toimintaansa. Tutkimuskohteena ovat pohjoismaiset ja sveitsiläiset yritykset ja niiden toiminta kansainvälisen liiketoiminnan areenoilla. Tutkimuksessa käytetään useita laadullisen tutkimuksen menetelmiä: 1) historiantutkimuksen piiriin kuuluvaa tulkinnallista arkistotutkimusta, 2) narratiivisia menetelmiä ja 3) muistitietotutkimusta.
Projekti tavoittelee parempaa ymmärrystä siitä, miten ja miksi yritykset ja niiden johtajat vaikuttavat kansallisuusaatteen sisältöön ja laajuuteen ja miten kansallisuusaatteet vastaavasti vaikuttavat heidän ajatteluunsa ja toimintaansa. Tutkimuskohteena ovat pohjoismaiset ja sveitsiläiset yritykset ja niiden toiminta kansainvälisen liiketoiminnan areenoilla. Tutkimuksessa käytetään useita laadullisen tutkimuksen menetelmiä: 1) historiantutkimuksen piiriin kuuluvaa tulkinnallista arkistotutkimusta, 2) narratiivisia menetelmiä ja 3) muistitietotutkimusta.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well