Kansallisuusaate ja kansallismielisyys liiketoiminnan tausta-ajureina: Historiasta tulevaisuuteen (NaBus)


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumero340492


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 307 567,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.09.2021

Hankkeen päättymispäivämäärä31.08.2024


Tiivistelmä

Kansallisuusaatteen uudelleennousu vaikuttaa laajalti sekä liiketoiminnan johtamiseen, että yhteiskuntien demokratiakehitykseen. Liikkeenjohtajat saattavat julkisuudessa puhua laajastikin kansallisuusaatteen vaikutuksista markkinoihin ja talouteen, mutta johtamistutkimuksessa ei olla juurikaan tutkittu liike-elämän toimijoiden omaa roolia ja toiminta-alaa kansallisuusaatteen nousussa ja laskussa.
Projekti tavoittelee parempaa ymmärrystä siitä, miten ja miksi yritykset ja niiden johtajat vaikuttavat kansallisuusaatteen sisältöön ja laajuuteen ja miten kansallisuusaatteet vastaavasti vaikuttavat heidän ajatteluunsa ja toimintaansa. Tutkimuskohteena ovat pohjoismaiset ja sveitsiläiset yritykset ja niiden toiminta kansainvälisen liiketoiminnan areenoilla. Tutkimuksessa käytetään useita laadullisen tutkimuksen menetelmiä: 1) historiantutkimuksen piiriin kuuluvaa tulkinnallista arkistotutkimusta, 2) narratiivisia menetelmiä ja 3) muistitietotutkimusta.


Vastuullinen johtaja


Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)


Päävastuullinen yksikkö


Seurantakohteet

ProfiloitumisalueHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well


Viimeisin päivitys 2024-03-10 klo 13:48