POLKU 2.0 – Jatkuvan oppimisen Polkukartta kestävään bio- ja kiertotalouteen (POLKU 2)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: S22502
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 828 634,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.06.2021
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2023
Tiivistelmä
POLKU 2.0 -hankkeen tavoite on bio- ja kiertotalouden jatkuvan oppimisen tarjonnan, laadun ja osuvuuden parantaminen Keski-Suomessa, pohjautuen uudenlaiseen tapaan tehdä ilmiö- ja oppijalähtöistä yhteistyötä eri oppilaitosten ja työllistäjien kesken. Alueen poikkeuksellisen monialainen osaaminen kestävyyteen liittyvässä tutkimus- ja kehitystyössä tuodaan hankkeessa osaksi bio- ja kiertotalouden jatkuvan oppimisen opintotarjontaa. Hanke auttaa vastamaan meneillään olevan bio- ja kiertotalouden rakennemuutokseen.
Alan osaamistarpeet muuttuvat digitalisaation muokatessa maakunnalle tärkeiden biotaloustuotteiden kysyntää. Ilmasto- ja luontovautusten minimoimiseen tähtäävä sääntely kiristyy ja paine biotaloustuotteiden jalostusarvon kasvattamiselle lisääntyy. Myös aluekehitysrahoituksen ympäristövaatimusten voimistuminen sekä kansallisesti jaettavan EU:n elpymisrahoituksen suuntautuminen vihreään siirtymään merkitsee kysyntää uudenlaisille bio- ja kiertotalouden ammattilaisille, joilla on vahva kestävyysosaaminen. Rakennemuutoksen hallintaan tarvitaan ratkaisuja.
Jatkuvan oppimisen kehittämistä koskevaan tavoitteeseen päästään luomalla oppilaitosten välille uudenlainen toimintamalli, jonka ydin on kestävän bio- ja kiertotalouden täydennyskoulutuksen järjestäminen työelämälähtöisesti oppilaitoslähtöisyyden sijaan. Jatkuvan oppimisen Polkukartta kestävään bio- ja kiertotalouteen on hankkeessa kehitettävän toimintamallin ilmentymä, johon hankkeen kaikki konkreettiset toimenpiteet tähtäävät. Toimenpiteet voidaan jakaa kolmeen pääryhmään: 1) työelämäyhteistyöhön (ml. työnantajatarpeiden jatkuva kartoitus), 2) oppilaitoksesta toiseen oppilaitokseen ja oppilaitoksesta työelämään siirtymien kehittämiseen (ml. jatkuvan oppimisen kokonaisuuksien suunnittelu ja pilotointi) ja 3) oppimispolkujen oppijalähtöiseen mallintamiseen. Hankkeessa kehitettävää Polkukarttaa hyödynnetään ura- ja opintoneuvonnassa yksilöllisten oppimispolkujen rakentamiseksi. Hanke edistää kokonaisvaltaisesti kestävää kehitystä ja parantaa sukupuolten välistä tasa-arvoa tuodessaan bio- ja kiertotalouden täydennyskoulutukseen mukaan oppialoja, joissa opiskelijoiden sukupuolijakauma eroaa perinteisemmistä teknologiapainotteisista opinnoista.
Hankkeen toteuttavat toisen asteen oppilaitokset POKE ja Gradia, Jyväskylän ammattikorkeakoulu sekä Jyväskylän yliopisto. Toisin sanoen mukana ovat alueelta sekä kestävyystutkimuksellisesti orientoituneet että elinkeinoelämän ja ammatillisiin tarpeisiin orientoituneet oppilaitokset. Eri osatoteuttajien erityisosaamisen yhdistäminen mahdollistaa sen, että hankkeessa ovat poikkeuksellisesti yhtä aikaa läsnä kestävän kehityksen kaikki ulottuvuudet: ekologinen, taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys.
Alan osaamistarpeet muuttuvat digitalisaation muokatessa maakunnalle tärkeiden biotaloustuotteiden kysyntää. Ilmasto- ja luontovautusten minimoimiseen tähtäävä sääntely kiristyy ja paine biotaloustuotteiden jalostusarvon kasvattamiselle lisääntyy. Myös aluekehitysrahoituksen ympäristövaatimusten voimistuminen sekä kansallisesti jaettavan EU:n elpymisrahoituksen suuntautuminen vihreään siirtymään merkitsee kysyntää uudenlaisille bio- ja kiertotalouden ammattilaisille, joilla on vahva kestävyysosaaminen. Rakennemuutoksen hallintaan tarvitaan ratkaisuja.
Jatkuvan oppimisen kehittämistä koskevaan tavoitteeseen päästään luomalla oppilaitosten välille uudenlainen toimintamalli, jonka ydin on kestävän bio- ja kiertotalouden täydennyskoulutuksen järjestäminen työelämälähtöisesti oppilaitoslähtöisyyden sijaan. Jatkuvan oppimisen Polkukartta kestävään bio- ja kiertotalouteen on hankkeessa kehitettävän toimintamallin ilmentymä, johon hankkeen kaikki konkreettiset toimenpiteet tähtäävät. Toimenpiteet voidaan jakaa kolmeen pääryhmään: 1) työelämäyhteistyöhön (ml. työnantajatarpeiden jatkuva kartoitus), 2) oppilaitoksesta toiseen oppilaitokseen ja oppilaitoksesta työelämään siirtymien kehittämiseen (ml. jatkuvan oppimisen kokonaisuuksien suunnittelu ja pilotointi) ja 3) oppimispolkujen oppijalähtöiseen mallintamiseen. Hankkeessa kehitettävää Polkukarttaa hyödynnetään ura- ja opintoneuvonnassa yksilöllisten oppimispolkujen rakentamiseksi. Hanke edistää kokonaisvaltaisesti kestävää kehitystä ja parantaa sukupuolten välistä tasa-arvoa tuodessaan bio- ja kiertotalouden täydennyskoulutukseen mukaan oppialoja, joissa opiskelijoiden sukupuolijakauma eroaa perinteisemmistä teknologiapainotteisista opinnoista.
Hankkeen toteuttavat toisen asteen oppilaitokset POKE ja Gradia, Jyväskylän ammattikorkeakoulu sekä Jyväskylän yliopisto. Toisin sanoen mukana ovat alueelta sekä kestävyystutkimuksellisesti orientoituneet että elinkeinoelämän ja ammatillisiin tarpeisiin orientoituneet oppilaitokset. Eri osatoteuttajien erityisosaamisen yhdistäminen mahdollistaa sen, että hankkeessa ovat poikkeuksellisesti yhtä aikaa läsnä kestävän kehityksen kaikki ulottuvuudet: ekologinen, taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Yhteyshenkilö (kyllä/ei): Kyllä | |
Yhteyshenkilö (kyllä/ei): Kyllä |
Yhteyshenkilö (kyllä/ei): Kyllä |
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
- Aikuiskasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) AIK
- Ekologia ja evoluutiobiologia (Bio- ja ympäristötieteiden laitos BIOENV) EKO
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Kestävä liiketoiminta ja talous (painoala) (Kauppakorkeakoulu JSBE) ; Aiemmin Vastuullinen liiketoiminta
- Nanoscience Center (Fysiikan laitos PHYS, JYFL) (Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta) (Kemian laitos CHEM) (Bio- ja ympäristötieteiden laitos BIOENV) NSC
Profiloitumisalue: Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well; Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe; Nanoscience Center (Fysiikan laitos PHYS, JYFL) (Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta) (Kemian laitos CHEM) (Bio- ja ympäristötieteiden laitos BIOENV) NSC; Resurssiviisausyhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Wisdom