Itlan ja Alueellisen oppimisverkoston TCM-pilotin interventiotutkimus
Main funder
Funds granted by main funder (€)
- 17 500,00
Funding program
Project timetable
Project start date: 01/10/2021
Project end date: 30/09/2022
Summary
Tutkimus tarkastelee Ihmeelliset vuodet -menetelmäperheeseen kuuluvan TCM-ryhmänhallintamenetelmän pilotointia ja opettajien kokemusta sen merkityksellisyydestä. Tutkimus toteutetaan kahdessa pilotointiin osallistuvassa koulussa case-tyyppisesti ja laadullisena interventiotutkimuksena. Koulutukseen osallistuu Kokkolan peruskoulun alakoulun luokanopettajia kahdesta koulusta (8+8). Tutkimus selvittää pilottiin osallistuvien opettajien kokemuksia 360 asteen näkökulmasta: A Opettajan ryhmänhallintataidot, oppilaat ja luokkaryhmä, B Koti ja koulu yhteistyössä, C Kouluyhteisö ja toimintakulttuuri, D Opettajan työssä jaksaminen. Tutkimuksen empiirinen aineisto hankitaan TCM-koulutuksen eri vaiheissa ja erilaisilla laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Saatava tieto on syvällistä yksilöiden erilaisia kokemuksia prosessin aikana tarkastelevaa. Tutkimukselliset interventiot tehdään koulutuksen alkuvaiheessa, koulutuksen lopussa ja koulutuksen päätyttyä. Saatavan tutkimustiedon perusteella voidaan arvioida TCM-menetelmän soveltuvuutta laajempaan käyttöön koulukontekstissa.
Principal Investigator
Other persons related to this project (JYU)
Primary responsible unit
Follow-up groups
Profiling area: Multidisciplinary research on learning and teaching (University of Jyväskylä JYU) MultiLeTe; School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well
Related publications and other outputs
- Elementary school teachers' experiences of implementing the Teacher Classroom Management Method : Case study in Finland (2023) Maunula, Minna; et al.; A1; OA
- Positiivisten kohtaamisten merkityksellisyys kouluyhteisöissä (2023) Maunula, Minna; D1; OA
- TCM-ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto : laadullinen monitieteinen pilottitutkimus opettajien kokemuksista (2022) Maunula, Minna; et al.; A1; OA