Transformatiivinen oppiminen opettajankoulutuksessa - etnografia opiskelijoiden ajattelutapojen muuttumisesta
Main funder
Funds granted by main funder (€)
- 13 000,00
Project timetable
Project start date: 01/01/2022
Project end date: 30/06/2022
Summary
Etnografinen monografiaväitöskirjani käsittelee opettajaopiskelijoiden ajattelutapoja muuttavaa op-pimisprosessia opettajankoulutuksessa. Aikaisempien tutkimusten mukaan suomalainen opettajan-koulutus on maailman mittapuulla huipputasoista, mutta koulutuksen vaikuttavuus kohdistuu pää-asiassa opiskelijoiden didaktisiin taitoihin. Vaikuttavuus opiskelijoiden syvempiin ajattelutapoihin, käsityksiin ja asenteisiin on vähäisempää. Tässä tutkimuksessa seurattiin ajattelutapoja muuttavaa oppimisprosessia tutkivaa oppimista korostavassa opettajankoulutusmallissa Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Aineisto kerättiin vuosina 2015-2017 ja se koostuu havainnointi- ja tutkimuspäiväkirjasta sekä opettajaopiskelijoiden kirjoitelmista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöi-sesti, fenomenologis-hermeneuttisella merkitysrakenneanalyysillä. Analyysi rakentui kolmella ta-solla: (1) ensimmäisellä tarkasteltiin opiskelijoiden läpikäymää vaiheittaista oppimisprosessia; (2) toisella tasolla analysoitiin ajattelutapoja muuttavaan oppimiseen vaikuttavia vastakkaisia intressejä sekä oppimistuloksia ja (3) kolmannella tasolla niitä käsitteellisiä ja kulttuurisia reunaehtoja, jotka vaikuttivat oppimisprosessiin ja sen tuloksiin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Jack Mezirow’n uudistavan oppimisen käsitettä sekä Thomas Ziehen ajatusta oppimisen ambiva-lensseista. Tuloksia voidaan hyödyntää uudistettaessa opettajankoulutusta tai korkeakoulutusta. Li-säksi tutkimus lisää ymmärrystä ajattelutapojen muutosprosesseista yleisellä tasolla.
Principal Investigator
Primary responsible unit
Follow-up groups
Profiling area: Multidisciplinary research on learning and teaching (University of Jyväskylä JYU) MultiLeTe
Keywords (YSO)
Related publications and other outputs
- Opettajuus ja muutos : transformatiivinen opettajaksi oppiminen (2023) Matikainen, Minni; B1; OA
- Transformatiivinen opettajaksi oppiminen : fenomenologis-hermeneuttinen analyysi luokanopettajakoulutuksesta (2022) Matikainen, Minni; G4; OA; 978-951-39-9179-1
- Transformatiivinen opettajaksi oppiminen : kohti maailman muutosta (2022) Matikainen, Minni; B1; OA