Transformatiivinen oppiminen opettajankoulutuksessa - etnografia opiskelijoiden ajattelutapojen muuttumisesta


Main funder


Funds granted by main funder (€)

  • 13 000,00


Project timetable

Project start date01/01/2022

Project end date30/06/2022


Summary

Etnografinen monografiaväitöskirjani käsittelee opettajaopiskelijoiden ajattelutapoja muuttavaa op-pimisprosessia opettajankoulutuksessa. Aikaisempien tutkimusten mukaan suomalainen opettajan-koulutus on maailman mittapuulla huipputasoista, mutta koulutuksen vaikuttavuus kohdistuu pää-asiassa opiskelijoiden didaktisiin taitoihin. Vaikuttavuus opiskelijoiden syvempiin ajattelutapoihin, käsityksiin ja asenteisiin on vähäisempää. Tässä tutkimuksessa seurattiin ajattelutapoja muuttavaa oppimisprosessia tutkivaa oppimista korostavassa opettajankoulutusmallissa Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Aineisto kerättiin vuosina 2015-2017 ja se koostuu havainnointi- ja tutkimuspäiväkirjasta sekä opettajaopiskelijoiden kirjoitelmista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöi-sesti, fenomenologis-hermeneuttisella merkitysrakenneanalyysillä. Analyysi rakentui kolmella ta-solla: (1) ensimmäisellä tarkasteltiin opiskelijoiden läpikäymää vaiheittaista oppimisprosessia; (2) toisella tasolla analysoitiin ajattelutapoja muuttavaan oppimiseen vaikuttavia vastakkaisia intressejä sekä oppimistuloksia ja (3) kolmannella tasolla niitä käsitteellisiä ja kulttuurisia reunaehtoja, jotka vaikuttivat oppimisprosessiin ja sen tuloksiin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Jack Mezirow’n uudistavan oppimisen käsitettä sekä Thomas Ziehen ajatusta oppimisen ambiva-lensseista. Tuloksia voidaan hyödyntää uudistettaessa opettajankoulutusta tai korkeakoulutusta. Li-säksi tutkimus lisää ymmärrystä ajattelutapojen muutosprosesseista yleisellä tasolla.


Principal Investigator


Primary responsible unit


Follow-up groups


Keywords (YSO)


Related publications and other outputs


Last updated on 2022-06-07 at 12:45