1000+ hanke valtakunnallinen monimuotokoulutus varhaiskasvatuksen opettajaksi (1000+)
Main funder
Funder's project number: OKM/201/523/2021,OKM/186/523/2021
Funds granted by main funder (€)
- 547 600,00
Funding program
Project timetable
Project start date: 01/03/2022
Project end date: 31/12/2026
Summary
Hankerahoitus käytetään monimuotoisen ja pääosin työn ohessa suoritettavan varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen (VO, KK) toteuttamiseen seitsemän yliopiston muodostaman valtakunnallisen koulutusverkoston yhteistyönä.
Principal Investigator
Other persons related to this project (JYU)
Contact person (yes/no): Yes |
Primary responsible unit
Free keywords
Hankkeen tavoitteena on tuottaa varhaiskasvatuksen opettajakoulutusta (VO, KK) monimuotoisesti; lähitapaamisia, verkko-opetusta, työelämälähtöisiä tehtäviä ja tutor tukea hyödyntäen. Monimuotokoulutus parantaa opintojen saavutettavuutta maan eri alueille ja tutkinnon voi suorittaa tavoiteaikaa nopeammin päiväkotityön ohessa noin kahden ja puolen vuoden aikana, riippuen opiskelijan aiemmista opinnoista ja opinnoissa etenemisestä.
Tavoitteena on kouluttaa henkilöitä, jotka ovat sitoutuneet työskentelemään varhaiskasvatuksen opettajan tehtävässä ja jotka ovat ennen koulutukseen hakautumista suorittaneet perusopinnot 25 op kasvatustieteestä (mukaan lukien varhaiskasvatustiede).
Tavoitteena on myös hyödyntää kaikkien varhaiskasvatuksen koulutusta tuottavien yliopistojen asiantuntemusta ja kokemusta toteutuksen eri vaiheissa, sekä tunnistaa yhä vahvemmin eri yliopistojen opetussuunnitelmien yhteisiä sisältöjä ja toteuttamisen tapoja. Yhteisen opetussuunnitelmatyön avulla kehitetään varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen ristiinopiskelu mahdollisuuksia. Ristiinopiskelun mahdollisuuksien myötä voidaan vahvistaa yhteisiä opintojaksojen toteutuksia myös henkevuosien jälkeen.
Tavoitteena on kouluttaa henkilöitä, jotka ovat sitoutuneet työskentelemään varhaiskasvatuksen opettajan tehtävässä ja jotka ovat ennen koulutukseen hakautumista suorittaneet perusopinnot 25 op kasvatustieteestä (mukaan lukien varhaiskasvatustiede).
Tavoitteena on myös hyödyntää kaikkien varhaiskasvatuksen koulutusta tuottavien yliopistojen asiantuntemusta ja kokemusta toteutuksen eri vaiheissa, sekä tunnistaa yhä vahvemmin eri yliopistojen opetussuunnitelmien yhteisiä sisältöjä ja toteuttamisen tapoja. Yhteisen opetussuunnitelmatyön avulla kehitetään varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen ristiinopiskelu mahdollisuuksia. Ristiinopiskelun mahdollisuuksien myötä voidaan vahvistaa yhteisiä opintojaksojen toteutuksia myös henkevuosien jälkeen.