Forskningsprojekt om hur svensklärarstuderande utvecklar en flerspråkig läraridentitet (PoPUpp)
Main funder
Funder's project number: 177247
Funds granted by main funder (€)
- 42 764,00
Funding program
Project timetable
Project start date: 01/08/2022
Project end date: 31/07/2023
Summary
Tutkimus- ja kehittämisprojektimme tarkoituksena on ymmärtää ruotsinopettajaksi (ruotsi toisena kotimaisena kielenä) opiskelevien monikielisen opettajaidentiteetin kehittymistä kolmessa eri koulutusohjelmassa. Haluamme tarkastella, millaisen ympäristön ja tuen nämä koulutukset tarjoavat opiskelijoille heidän kasvussaan yhteiskunnallisesti aktiivisiksi kielenopettajiksi, jotka hahmottavat ruotsin merkityksen toisena kansalliskielenä ja olennaisena osana koulujen monikielisyyspedagogiikkaa ja kansalaisten monikielistä repertuaaria. Selvitämme, miten ruotsinopettajien koulutusta voidaan edelleen kehittää entistä monikielisemmässä Suomessa. Haluamme opettajankoulutuksen tutkimisen ja kehittämisen kautta tukea ruotsinopettajia ruotsin kielen opiskelun merkityksen argumentoinnissa suomalaisessa koulutuskeskustelussa ja ruohonjuuritason opetustyössä. Ruotsinopettajan identiteetti määritellään “opettajan käsityksinä itsestään ammatillisena toimijana” (Vähäsantanen, 2015) ja sen keskiössä hahmotetaan tässä tutkimuksessa olevan opiskelijan oma monikielinen identiteetti, joka liittyy opettajaksi kasvun prosessissa pedagogisiin ja yhteiskunnallisiin käsityksiin kielestä.
Principal Investigator
Other persons related to this project (JYU)
Primary responsible unit
Follow-up groups
Profiling area: Multidisciplinary research on learning and teaching (University of Jyväskylä JYU) MultiLeTe