Neo-PRISM-C: Lasten neurokehityksellisten pulmien optimaalisia ennustajia, riskitekijöitä ja interventioita (Neo-PRISM-C)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 813546
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 842 417,28
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.12.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2023
Tiivistelmä
Neo-PRISM-C ETN :n tavoitteena on (1) kouluttaa uuden sukupolven tutkijoita (ESRs) soveltaen uudentyyppistä Research Domain Criteria (RDoC) -kehystä psykopatologioiden tutkimiseen. Tavoitteena on ymmärtää entistä paremmin kehityksellisten pulmien taustalla olevia mekanismeja ja kehittää interventioita. (2) Koulutus toteutetaan toteuttaa monitieteisesti (psykologia, neurotiede, datatiede) ja se sisältää urataitoja, jotka ovat keskeisiä tiedon soveltamisessa käytäntöön ja yritysmaailman. Tavoitteena on myös (3) uusien multi-modaalisten sekä yksilöllisten analyysimenetelmien kehittäminen (EEG, MEG, (d)MRI, machine learning, big data).
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Muut yksiköt
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Developing and validating an abbreviated adult reading history questionnaire in the Finnish and Dutch contexts (2024) Khanolainen, Daria; et al.; A1; OA
- Examining maternal cardiometabolic markers in pregnancy on child emotional and behaviour trajectories : using growth curve models on a cohort study (2023) Kwok, Janell; et al.; A1; OA
- Intergenerational Transmission of Dyslexia : How do Different Identification Methods of Parental Difficulties Influence the Conclusions Regarding Children's Risk for Dyslexia? (2023) Khanolainen, Daria; et al.; A1; OA
- Parental influences on the development of single and co-occurring difficulties in reading and arithmetic fluency (2023) Khanolainen, Daria; et al.; A1; OA
- Rapid Coding of Syllable Structure by Dysfluent Developing Readers (2023) Hintermeier, Lisa; et al.; A1; OA
- Typical and Atypical Development of Visual Expertise for Print as Indexed by the Visual Word N1 (N170w) : A Systematic Review (2022) Amora, Kathleen Kay; et al.; A2; OA
- Development of Numeracy and Literacy Skills in Early Childhood : A Longitudinal Study on the Roles of Home Environment and Familial Risk for Reading and Math Difficulties (2021) Salminen, Jenni; et al.; A1; OA
- Methodological Issues in Literacy Research Across Languages : Evidence From Alphabetic Orthographies (2021) Papadopoulos, Timothy C.; et al.; A1
- Longitudinal Effects of the Home Learning Environment and Parental Difficulties on Reading and Math Development Across Grades 1–9 (2020) Khanolainen, Daria; et al.; A1; OA