Tutkimusperustainen vaativaan erityiseen tukeen liittyvän osaamisen vahvistaminen opettajankoulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa (TUVET)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: OKM/56/592/2018
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 146 439,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.12.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 30.06.2021
Tiivistelmä
Hanke tuottaa tutkimukseen perustuvaa tietoa, sisältöjä ja malleja vaativaan erityiseen tukeen ja siihen liittyvään
moniammatilliseen yhteistyöhön perusopetuksen opettajankoulutukselle ja täydennyskoulutukselle. Hanke tukee
kansallisen vaativan erityisen tuen ohjaus- ja palveluverkoston eli VIP-verkoston toimintaa. Hanketta toteuttavat Itä-
Suomen, Helsingin ja Jyväskylän yliopistot yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin kanssa, jolla on merkittävä
vaativan erityisen tuen tuntemus.
moniammatilliseen yhteistyöhön perusopetuksen opettajankoulutukselle ja täydennyskoulutukselle. Hanke tukee
kansallisen vaativan erityisen tuen ohjaus- ja palveluverkoston eli VIP-verkoston toimintaa. Hanketta toteuttavat Itä-
Suomen, Helsingin ja Jyväskylän yliopistot yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin kanssa, jolla on merkittävä
vaativan erityisen tuen tuntemus.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Vaativaa tukea tutkimusperustaisesti : TUVET-hankkeesta tukea opettajille ja opettajaksi opiskeleville (2021) Kärnä, Eija; et al.; D4; OA; 978-952-61-4434-4
- Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa - kirjallisuuskatsaus. Osa 1 : Opettajajohtoiset menetelmät (2020) Talja, Elina; et al.; D4; OA; 978-952-61-3625-7
- Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa - kirjallisuuskatsaus. Osa 2: Ikätoverien tukeen perustuvat menetelmät (2020) Talja, Elina; et al.; D4; OA; 978-952-61-3627-1
- Teacher Training for Children with Autism Spectrum Disorders in Finland (2019) Rämä, Irene; et al.; A3; OA; 978-981-13-8203-1
- The Transition to Upper Secondary Level After Basic Education for Adolescents with Autism Spectrum Disorder in Finland (2019) Pesonen, Henri; et al.; A3; 978-981-13-8203-1