Learning and Being in Sport: A Phenomenological Investigation (Learn2)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 792172
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 179 325,60
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.03.2019
Hankkeen päättymispäivämäärä: 28.02.2021
Tiivistelmä
Oppiminen ja oleminen urheilussa: Fenomenologinen tutkimus
Abstrakti
Urheilua pidetään tärkeänä kontekstina oppimiselle ja nuoren positiiviselle kehitykselle, mutta ymmärrys siitä mitä oppiminen urheilussa pohjimmiltaan on ja miten se linkittyy oppijan identiteettiin, arvoihin ja sosiokulttuuriseen viitekehykseen on tällä hetkellä puutteellista. Tämä tutkimus pohjautuu eksistentiaalisen fenomenologian viitekehykseen ja selvittää opiskelija-urheilijoiden oppimiskokemuksia urheilussa, tarjoten innovatiivista tietoa jota voidaan hyödyntää epämuodollisten oppimiskokemusten validoinnissa.
Tutkimukseen osallistuu 18 urheilijaa jotka osallistuvat hermeneuttiseen haastatteluun joka keskittyy ymmärtämään ja selkeyttämään merkityksiä joita he antavat oppimiskokemuksilleen urheilussa. Osallistujat ovat mukana jatkuvassa pitkittäistutkimuksessa joka selvittää nuorten opiskelija-urheilijoiden kehitysteitä. Heitä on aiemmin haastateltu neljä kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana. Aiemmat haastattelut auttavat ymmärtämään osallistujien kehitysteitä ja elämäntarinoita, ja mahdollistavat syvällisemmän dialogin ja oppimiskokemusten tutkimisen.
Analyysin avulla pyritään selvittämään urheilijoiden oppimiskokemusten olennaiset - mutta silti aina kontekstisidonnaiset - rakenteet. Tutkimustulokset mahdollistavat uudenlaisen ymmärryksen siitä, kuinka urheilukokemukset vaikuttavat eksistentiaaliseen oppimiseen - eli oppimiseen merkitysten luomisena ja kehittyvänä ymmärryksenä itsestä ja maailmasta. Projektin tulosten perusteella luomme viitekehyksen tuleville tutkimukselle ja annamme suosituksia epämuodollisen oppimisen validointiin. Tulokset ovat arvokkaita oppilaitoksille, urheilijoiden kaksoisuraa tukeville toimijoille, valmentajille ja opiskelija-urheilijoille. Löydöt voivat tukea urheilijoiden tulevaa työllistettävyyttä ja siirtymistä työmarkkinoille aktiiviuran jälkeen.
Asiasanat: elämänikäinen oppiminen, urheilijan kehitys, eksistentiaalinen fenomenologia, nuorten urheilu, elämän taidot
Abstrakti
Urheilua pidetään tärkeänä kontekstina oppimiselle ja nuoren positiiviselle kehitykselle, mutta ymmärrys siitä mitä oppiminen urheilussa pohjimmiltaan on ja miten se linkittyy oppijan identiteettiin, arvoihin ja sosiokulttuuriseen viitekehykseen on tällä hetkellä puutteellista. Tämä tutkimus pohjautuu eksistentiaalisen fenomenologian viitekehykseen ja selvittää opiskelija-urheilijoiden oppimiskokemuksia urheilussa, tarjoten innovatiivista tietoa jota voidaan hyödyntää epämuodollisten oppimiskokemusten validoinnissa.
Tutkimukseen osallistuu 18 urheilijaa jotka osallistuvat hermeneuttiseen haastatteluun joka keskittyy ymmärtämään ja selkeyttämään merkityksiä joita he antavat oppimiskokemuksilleen urheilussa. Osallistujat ovat mukana jatkuvassa pitkittäistutkimuksessa joka selvittää nuorten opiskelija-urheilijoiden kehitysteitä. Heitä on aiemmin haastateltu neljä kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana. Aiemmat haastattelut auttavat ymmärtämään osallistujien kehitysteitä ja elämäntarinoita, ja mahdollistavat syvällisemmän dialogin ja oppimiskokemusten tutkimisen.
Analyysin avulla pyritään selvittämään urheilijoiden oppimiskokemusten olennaiset - mutta silti aina kontekstisidonnaiset - rakenteet. Tutkimustulokset mahdollistavat uudenlaisen ymmärryksen siitä, kuinka urheilukokemukset vaikuttavat eksistentiaaliseen oppimiseen - eli oppimiseen merkitysten luomisena ja kehittyvänä ymmärryksenä itsestä ja maailmasta. Projektin tulosten perusteella luomme viitekehyksen tuleville tutkimukselle ja annamme suosituksia epämuodollisen oppimisen validointiin. Tulokset ovat arvokkaita oppilaitoksille, urheilijoiden kaksoisuraa tukeville toimijoille, valmentajille ja opiskelija-urheilijoille. Löydöt voivat tukea urheilijoiden tulevaa työllistettävyyttä ja siirtymistä työmarkkinoille aktiiviuran jälkeen.
Asiasanat: elämänikäinen oppiminen, urheilijan kehitys, eksistentiaalinen fenomenologia, nuorten urheilu, elämän taidot
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Beyond life-skills : talented athletes, existential learning and (Un)learning the life of an athlete (2023) Ronkainen, Noora; et al.; A1; OA
- Implications of the Identity Position for Dual Career Construction : Gendering the Pathways to (Dis)continuation (2021) Ryba, Tatiana V.; et al.; A1; OA
- Learning in sport : from life skills to existential learning (2021) Ronkainen, Noora J.; et al.; A1; OA
- Rethinking validity in qualitative sport and exercise psychology research : a realist perspective (2021) Ronkainen, Noora J.; et al.; A1; OA
- Superwomen? Young sporting women, temporality and learning not to be perfect (2021) Ronkainen, Noora J; et al.; A1; OA
- Oppiminen urheilun kautta : elämää varten ja elämästä itsestään (2020) Ronkainen, Noora; et al.; D1; OA
- Restoring Harmony in the Lifeworld? : Identity, Learning, and Leaving Preelite Sport (2020) Ronkainen, Noora J.; et al.; A1; OA