Venäjän strategisen viestinnän erityispiirteet (KIRKA)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: VNK/241/48/2019
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 21 800,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.01.2019
Hankkeen päättymispäivämäärä: 30.09.2019
Tiivistelmä
Läpinäkyvyys on aina ollut osa toimivaa demokratiaa, ja läpinäkyviä yhteiskuntia pidetään usein toimivampina kuin epäläpinäkyviä (Transparency International 2014). Läpinäkyvyys määritellään kaiken saatavilla olevan tiedon esiin tuomisena (Tsetsura and Kruckeberg 2017), mutta globaalissa kontekstissa läpinäkyvyydessä on selviä kulttuurisia eroja. Haaste epäläpinäkyvän viestinnän kytkemiseksi on vaikea, sillä usein läpinäkyvyyden puute rakentuu kulttuurin ja instituutioiden varaan (Tsetsura 2011, 172-182). Kulttuureissa, jossa epäläpinäkyvyys on yleisempää, puhutaan sosiaalisesta loukusta, jossa luottamuksen pula ajaa yksilöitä yhä epäläpinäkyvämpään käyttäytymiseen (Tsetsura and Luoma-aho 2010). Epäläpinäkyvyyttä on tunnistettu sekä yksilöiden että instituutioiden tasolla, ja niiden tunnistaminen on keskeistä informaatiosodankäynnissä. Viestinnässä puhutaan tällöin strategisesta epäläpinäkyvyydestä (strategic ambiguity), jota julkisen sektorin ammattilaiset yhä enemmän kohtaavat työssään (Sanders and Canel 2013; Canel and Luoma-aho 2018).
Tämä konsortion tutkimus-osa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa keskittyy selvittämään epäläpinäkyvyyden strategista hyödyntämistä viestinnässä, sekä identifioi epäläpinäkyvyyden tunnistamisen mahdollisuuksia. Yhdessä johtavan venäläisen läpinäkyvyystutkijan Assoc. Professor Katerina Tsetsuran (University of Oklahoma, USA) ja HybridCoE:n Hanna Smithin kanssa rakennamme ”Strategisen viestinnän vaikuttamiskeinot” –taustapaperin, joka selittää viestinnällä vaikuttamisen nykymuotoja ja niiden läpinäkyvyyttä. Hyödyntäen sekä käytännön puolen vaikuttamisen analyysikehikkoa (Kelly 2006) että uusinta akateemista viestinnän läpinäkyvyystutkimusta (Tsetsura and Kruckeberg 2017), taustapaperi summaa strategisen viestinnän trendejä ja haasteita julkisen sektorin toimijoille globaalissa ympäristössä mahdollistaen strategisen epäläpinäkyvyyden tunnistamisen ja vaikuttavuuden ehkäisyyn.
Tämä konsortion tutkimus-osa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa keskittyy selvittämään epäläpinäkyvyyden strategista hyödyntämistä viestinnässä, sekä identifioi epäläpinäkyvyyden tunnistamisen mahdollisuuksia. Yhdessä johtavan venäläisen läpinäkyvyystutkijan Assoc. Professor Katerina Tsetsuran (University of Oklahoma, USA) ja HybridCoE:n Hanna Smithin kanssa rakennamme ”Strategisen viestinnän vaikuttamiskeinot” –taustapaperin, joka selittää viestinnällä vaikuttamisen nykymuotoja ja niiden läpinäkyvyyttä. Hyödyntäen sekä käytännön puolen vaikuttamisen analyysikehikkoa (Kelly 2006) että uusinta akateemista viestinnän läpinäkyvyystutkimusta (Tsetsura and Kruckeberg 2017), taustapaperi summaa strategisen viestinnän trendejä ja haasteita julkisen sektorin toimijoille globaalissa ympäristössä mahdollistaen strategisen epäläpinäkyvyyden tunnistamisen ja vaikuttavuuden ehkäisyyn.