Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö, jatkokausi (CoE-GameCult)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 353267
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 605 707,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.01.2023
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2025
Tiivistelmä
Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö kokoaa yhteen johtavan asiantuntemuksen pelikulttuuritutkimuksen alalta ja kehittää uusia teoreettisia ja empiirisiä tutkimusavauksia, jotka ovat välttämättömiä pelien kulttuurisen ja yhteiskunnallisen kehityksen ja vaikutusten ymmärtämiseksi, ennakoimiseksi ja jotta näihin kehityssuuntiin voidaan vaikuttaa. Huippuyksikön työ keskittyy neljään yhteenkietoutuneeseen tutkimusteemaan: 1) Pelien merkitys ja muoto, 2) Pelien luominen ja tuotanto, 3) Pelaajat ja pelaajayhteisöt, ja 4) Pelit yhteiskunnassa.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well; Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS; Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe; Työn ja johtamisen muuttuminen digitaalisessa ajassa (Jyväskylän yliopisto JYU) EWIDE
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Measuring digital intervention user experience with a novel ecological momentary assessment (EMA) method, CORTO (2024) Lukka, Lauri; et al.; A1; OA
- Sociohistorical development of sim racing in European and Asia-Pacific esports : A cross-cultural qualitative study (2024) Lefebvre, Florian; et al.; A1; OA
- Factors Affecting Digital Tool Use in Client Interaction According to Mental Health Professionals : Interview Study (2023) Lukka, Lauri; et al.; A1; OA
- Gaming at the Workplace : an Investigation of the Relationship between Videogames and Occupational Health in the Age of Gaming Disorder (2023) Karhulahti, Veli-Matti; et al.; D4; OA; 978-951-39-9656-7
- Informal learning and wellbeing outcomes of gameplay and their associations with gameplay motivation (2023) Vahlo, Jukka; et al.; A1; OA
- Life Thinning and Gaming Disorder : A Longitudinal Qualitative Registered Report (2023) Karhulahti, Veli-Matti; et al.; A1; OA
- Pelitutkimuksen vuosikirja 2023 (2023) Arjoranta, Jonne; et al.; C2; OA
- Perceptions of health changes and support for self-limiting social media use among young adults in Finland : A qualitative study. (2023) Vainio, Johanna; et al.; A1; OA
- Playing critically : Using digital intercultural simulation games in higher education (2023) Siitonen, Marko; A3; OA; 978-1-003-32270-2
- Sense of place in Enderal (full-conversion Skyrim mod) (2023) Amey, Evgenia; et al.; O1; OA