Vaatteen muistava ja aistiva keho - Naisten pukeutumiselämäkerrallisuuden näyttäytyminen pukeutumis- ja kulutusvalinnoissa


Main funder


Funds granted by main funder (€)

  • 23 100,00


Project timetable

Project start date01/01/2022

Project end date31/10/2022


Summary

Vaatteen muistava ja aistiva keho - Naisten pukeutumiselämäkerrallisuuden näyttäytyminen pukeutumis- ja
kulutusvalinnoissa (työnimi)

Kulttuuristen, elämäkerrallisten ja aistillisten tekijöiden vaikutus kulutukseen. Etnografinen tutkimus
naisten henkilökohtaisista pukeutumis- ja kulutuskokemuksista aikaan, paikkaan ja sosiaaliseen
ympäristöön sidonnaisena ilmiönä.

Vaatetusala on yksi haitallisimmista kulutuksen aloista ympäristölle. Vaatteiden halpatuotannon aikana kuluttajat käyttävät
vaatteita vähemmän aikaa, ostavat enemmän ja halvemmalla. Samaan aikaan kuluttajia ohjeistetaan muuttamaan
kulutustottumuksiaan kestävämpään suuntaan. Miksi muutosta kestävämpään kulutukseen ei tapahdu? Yhdeksi esteeksi
vastuullisemmassa kulutuksessa on noussut tämän tutkimuksen valossa se, että kuluttajien on haastavaa havainnoida
omaa toimintaansa, kehollisia tuntemuksia ja sanallistaa niitä pukeutumisen ja kulutuksen osalta. Kuluttajia tulisi ohjeistaa
reflektoimaan toimintaansa ja tuntemuksiaan vaatteiden kulutuksen näkökulmasta, jolloin kuluttajat voivat toteuttaa
kulutusneuvoja arjessaan.

Tutkin väitöskirjassa kuinka kulttuuriset ja elämäkerralliset tekijät ohjaavat vaatteiden kuluttamista. Tarkastelen asiaa
yksilön kulutuskokemusten näkökulmasta huomioiden menneen ja nykyhetken välisen suhteen. Tässä tutkimuksessa
lähestyn pukeutumis- ja kulutuskokemuksia etnografisin metodein aikaan, paikkaan ja sosiaaliseen ympäristöön
sidonnaisena ilmiönä. Tutkimuskysymykset ovat 1) minkälainen kulutuksen polku muodostuu naisten omista kokemuksista
ja muistoista 2) miten nuoruudessa ja varhaisaikuisuudessa omaksutut kulutus- ja pukeutumistottumukset vaikuttavat
siihen, millaisia valintoja nyt tehdään ja 3) mitä merkitystä on aisteilla pukeutumisessa ja kulutuksessa?

Kulttuurintutkimuksessa ei ole aiemmin yhdistetty näin vahvasti kulttuurisia tekijöitä kulutuspäätöksen tutkimiseen ja
elämäkerralliseen näkökulmaan. Kuluttajatutkimuksen puolella taas ei syvennytä niinkään kulutuskulttuurien historiallisiin
syihin. Siksi tässä tutkimuksessa pukeutumista tutkitaan monitieteellisesti ja -menetelmällisesti, jotta saadaan
syväluotaavaa ymmärrystä kuluttajista. Väitöskirja uudistaa pukeutumisen kulutusta koskevaa tutkimusta ottamalla
henkilökohtaisiin kulutusvalintoihin vaikuttavien kulttuuristen tekijöiden seuraukset huomioon aiempia tutkimuksia
vahvemmin.

Olen kerännyt tutkimusaineiston etnografisin menetelmin ja luonut uusia aineistonkeruumenetelmiä A)
pukeutumiselämäkerrallisen haastattelun ja B) yhdessä kokemisen menetelmän. Aineiston olen koonnut tekemällä
seitsemälle naiselle pukeutumiselämäkerrallisen haastattelun ja yhdessä kokemisen. Tutkimusaineisto muodostuu
ääninauhoista, litteroinneista, valokuvista, kulkukartoista ja kenttämuistiinpanoista. Käytän analyysimenetelminä
tulkitsevaa diskurssianalyysiä ja tarkastelen kehollista tietoa. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluu 35-55-vuotiaita
työssäkäyviä pääosan elämästään kaupungeissa asuneita naisia.

Aloitin tutkimuksen 2017 ja tutkimus on edennyt aikataulun mukaisesti. Kevään 2021 aikana kirjoitan päälukujen
käsikirjoitusta. Syksyllä 2021 työstän käsittelylukujen kokonaisuutta. Keväällä 2022 yhtenäistän monografian ja jätän työn tarkistukseen syksyllä 2022.


Principal Investigator


Primary responsible unit


Last updated on 2024-14-10 at 14:15