Laatua etäopiskeluun (eLaatu)
Main funder
Funder's project number: S30058
Funds granted by main funder (€)
- 345 074,00
Funding program
Project timetable
Project start date: 01/09/2023
Project end date: 31/08/2026
Summary
Etäopetukseen liittyvät haasteet ja hyvät puolet ovat nousseet esiin, kun etäopetuksen ratkaisuja on viime vuosina sovellettu monenlaisissa koulutusympäristöissä. Tunnistettuja kehitettäviä kohteita ovat mm. opetuksen interaktiivisuus ja taitoja kehittävien harjoitusten toteuttaminen autenttisia aineistoja käyttäen. Virtuaalisessa ympäristössä kertyvää opiskeludataa voidaan lisäksi hyödyntää paljon nykyistä tehokkaammin jatkojalostamalla dataa eri tarpeisiin soveltuvaksi.
Näistä johdetut hankkeen tavoitteet ovat
-Opetuksen interaktiivisuuden kehittäminen
-Taitoja kehittävien, autenttisiin ympäristöihin linkittyvien harjoitusten toteuttaminen
-Virtuaalisen opiskelun kerryttämän datan jatkojalostaminen ja monipuolisempi hyödyntäminen
-Tiedon levittäminen hankkeessa kehitetyistä/pilotoiduista ratkaisuista
Etenkin asynkronisessa videoihin perustuvassa etäopetuksessa interaktiivisuus on monissa tilanteissa haasteellista toteuttaa. Asynkronisessa opiskelussa interaktiota voidaan lisätä etenkin opiskelijan ja oppimateriaalin välille erilaisten aktiviteettien, kuten kyselyjen tai minitenttien avulla, joita voitaisiin sijoittaa luentovideoiden yhteyteen. Hanke luo teknologioiden avulla interaktiivisuutta lisääviä ratkaisuja etäopetuksen yhteyteen. Ratkaisut ovat hyödynnettävissä minkä tahansa etäopetusratkaisun yhteydessä, jossa opiskelijan ja oppimateriaalin välinen interaktiivisuus on tarpeen. Kehitettävät interaktiivisuuden ratkaisut tekevät opiskelusta ohjatumpaa. Ne auttavat jäsentämään ja jaksottamaan opiskelua ja auttavat opiskelijaa ja opettajaa ymmärtämään osaamisen tason.
Virtuaalisessa koulutuksessa taitoja voidaan kehittää esimerkiksi erilaisten etänä toteutettavien harjoitusten ja etälaboratorioiden avulla. Olisi hyödyllistä, jos näissä käytettävä data olisi todellisista ympäristöistä kerättyä. Hankkeessa tehtävä etälaboratorioiden kehitystyö tuottaa data-alustan, johon kertyy monista erilaisista toimintaympäristöistä reaaliaikaista todellisen maailman mittaus/havaintodataa. Data-alusta tarjoaa käyttöliittymät ja rajapinnat, joiden avulla dataa voidaan hyödyntää opetuksessa. Näin opetus on konkreettisempaa ja entistä paremmin reaalimaailmaan kytköksissä. Tämä lisää merkittävästi koulutuksen laatua. Data-alusta mahdollistaa myös avoimen datan tarjoamisen muiden koulutusorganisaatioiden ja esimerkiksi tutkimusryhmien käyttöön.
Virtuaalisen oppimisympäristössä kertyvää dataa analysoimalla ja jalostamalla sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi koulutuksen kehittämisessä. Hankkeessa virtuaalisen opiskelun tuottama data muutetaan analytiikan avulla visuaalisiksi raporttinäkymiksi, joita voivat käyttää koulutuksen järjestäjä, opettajat ja opiskelijat. Koulutuksen järjestäjä saa datan avulla ennustavan mallin opinnoissa suoriutumisesta ja tukea opetuksen kehittämiseen. Opiskelija puolestaan tulee mm. paremmin tietoiseksi opintojensa etenemisestä suhteutettuna omiin suunnitelmiin ja siitä, miten opiskelijan omat opiskelukäytänteet vaikuttavat opiskelumenestykseen. Parantunut interaktiivisuus ja informaatio opiskelijan omasta opiskelusta tekee koulutuksesta myös heikommin itseohjautuvuustaidoin varustetuille opiskelijoille soveltuvaa. Näin koulutus soveltuu yhä useammille.
Hankkeen tuloksena syntyvät ratkaisut tarjoavat seuraavan kehitysaskeleen etäopetuksen kehityksessä. Hanke nostaa koulutuksen laatua ja tekee etäopiskelusta mielekkäämpää ja tuloksellisempaa. Näin koulutuksesta tulee entistä kilpailukykyisempi ja se tuottaa pitkällä aikavälillä entistä parempaa työvoimaa ICT-alalle.
Hankkeen kehitysympäristönä toimiva IoT-alan koulutus on yhteiskunnallisesti merkittävä ja suuren potentiaalin omaava kasvu- ja rakennemuutosala, joka kärsii jatkuvasti työvoimapulasta. Koulutuksen opiskelijoille antama IoT-alan osaaminen on erittäin keskeisessä roolissa puhuttaessa useiden muidenkin kasvu- ja rakennemuutosalojen tarvitsemasta digitalisaatioon liittyvästä osaamisesta.
Näistä johdetut hankkeen tavoitteet ovat
-Opetuksen interaktiivisuuden kehittäminen
-Taitoja kehittävien, autenttisiin ympäristöihin linkittyvien harjoitusten toteuttaminen
-Virtuaalisen opiskelun kerryttämän datan jatkojalostaminen ja monipuolisempi hyödyntäminen
-Tiedon levittäminen hankkeessa kehitetyistä/pilotoiduista ratkaisuista
Etenkin asynkronisessa videoihin perustuvassa etäopetuksessa interaktiivisuus on monissa tilanteissa haasteellista toteuttaa. Asynkronisessa opiskelussa interaktiota voidaan lisätä etenkin opiskelijan ja oppimateriaalin välille erilaisten aktiviteettien, kuten kyselyjen tai minitenttien avulla, joita voitaisiin sijoittaa luentovideoiden yhteyteen. Hanke luo teknologioiden avulla interaktiivisuutta lisääviä ratkaisuja etäopetuksen yhteyteen. Ratkaisut ovat hyödynnettävissä minkä tahansa etäopetusratkaisun yhteydessä, jossa opiskelijan ja oppimateriaalin välinen interaktiivisuus on tarpeen. Kehitettävät interaktiivisuuden ratkaisut tekevät opiskelusta ohjatumpaa. Ne auttavat jäsentämään ja jaksottamaan opiskelua ja auttavat opiskelijaa ja opettajaa ymmärtämään osaamisen tason.
Virtuaalisessa koulutuksessa taitoja voidaan kehittää esimerkiksi erilaisten etänä toteutettavien harjoitusten ja etälaboratorioiden avulla. Olisi hyödyllistä, jos näissä käytettävä data olisi todellisista ympäristöistä kerättyä. Hankkeessa tehtävä etälaboratorioiden kehitystyö tuottaa data-alustan, johon kertyy monista erilaisista toimintaympäristöistä reaaliaikaista todellisen maailman mittaus/havaintodataa. Data-alusta tarjoaa käyttöliittymät ja rajapinnat, joiden avulla dataa voidaan hyödyntää opetuksessa. Näin opetus on konkreettisempaa ja entistä paremmin reaalimaailmaan kytköksissä. Tämä lisää merkittävästi koulutuksen laatua. Data-alusta mahdollistaa myös avoimen datan tarjoamisen muiden koulutusorganisaatioiden ja esimerkiksi tutkimusryhmien käyttöön.
Virtuaalisen oppimisympäristössä kertyvää dataa analysoimalla ja jalostamalla sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi koulutuksen kehittämisessä. Hankkeessa virtuaalisen opiskelun tuottama data muutetaan analytiikan avulla visuaalisiksi raporttinäkymiksi, joita voivat käyttää koulutuksen järjestäjä, opettajat ja opiskelijat. Koulutuksen järjestäjä saa datan avulla ennustavan mallin opinnoissa suoriutumisesta ja tukea opetuksen kehittämiseen. Opiskelija puolestaan tulee mm. paremmin tietoiseksi opintojensa etenemisestä suhteutettuna omiin suunnitelmiin ja siitä, miten opiskelijan omat opiskelukäytänteet vaikuttavat opiskelumenestykseen. Parantunut interaktiivisuus ja informaatio opiskelijan omasta opiskelusta tekee koulutuksesta myös heikommin itseohjautuvuustaidoin varustetuille opiskelijoille soveltuvaa. Näin koulutus soveltuu yhä useammille.
Hankkeen tuloksena syntyvät ratkaisut tarjoavat seuraavan kehitysaskeleen etäopetuksen kehityksessä. Hanke nostaa koulutuksen laatua ja tekee etäopiskelusta mielekkäämpää ja tuloksellisempaa. Näin koulutuksesta tulee entistä kilpailukykyisempi ja se tuottaa pitkällä aikavälillä entistä parempaa työvoimaa ICT-alalle.
Hankkeen kehitysympäristönä toimiva IoT-alan koulutus on yhteiskunnallisesti merkittävä ja suuren potentiaalin omaava kasvu- ja rakennemuutosala, joka kärsii jatkuvasti työvoimapulasta. Koulutuksen opiskelijoille antama IoT-alan osaaminen on erittäin keskeisessä roolissa puhuttaessa useiden muidenkin kasvu- ja rakennemuutosalojen tarvitsemasta digitalisaatioon liittyvästä osaamisesta.
Principal Investigator
Other persons related to this project (JYU)
Contact person (yes/no): Yes |
Primary responsible unit
Follow-up groups
- Kokkola University Consortium Chydenius (Kokkola University Consortium Chydenius KYC, CHYD) KYC/CHYD
- Learning and education (Kokkola University Consortium Chydenius KYC, CHYD)
- Multidisciplinary research on learning and teaching (University of Jyväskylä JYU) MultiLeTe
- Smart and sustainable solutions for industries (Kokkola University Consortium Chydenius KYC, CHYD)
- Social inclusion and wellbeing services (Kokkola University Consortium Chydenius KYC, CHYD)
Profiling area: Multidisciplinary research on learning and teaching (University of Jyväskylä JYU) MultiLeTe