Näkökulmia lasten suomalaisen viittomakielen kehitykseen ja oppimiseen (DeveLS)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 355109
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 571 005,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2023
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2027
Tiivistelmä
Tämän hankkeen tavoitteena on tutkita lasten suomalaisen viittomakielen (SVK) kehityksen ja oppimisen piirteitä monitieteellisestä näkökulmasta. Lasten SVK:n kehityksen ja oppimisen piirteitä tarkastellaan kielenkehityksen arvioinnista, monikielisyyden sekä sosiolingvististen ja korpuslingvististen tutkimusmetodien ja -suuntausten kautta. Tutkimuksen tavoitteena on myös kehittää uusia ratkaisuja ja käytänteitä lasten ja vanhempien viittomakielen oppimisen sekä vuorovaikutuksen tukemiseksi uudenlaisia verkkopohjaisia ja peliin perustuvia materiaaleja hyödyntäen. Lasten viittomakielen kehityksen ja oppimisen tutkimusta on vielä varsin vähän, ja tietoa ei ole riittävästi esimerkiksi siitä, miten lapset viittomakieltä omaksuvat ja miten se kehittyy. Lasten viittomakielen kehityksen konteksti on varsin erityinen. Lisäksi olemassa olevat tutkimukset ovat pääasiassa perustuneet varsin pieniin aineistoihin, joissa on usein keskitytty vain marginaaliseen osaan viittomakieltä omaksuvien lasten joukosta.
Näin ollen tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää lasten SVK:n kehityksen ja oppimisen piirteitä viittomakieltä omaksuvien lasten heterogeenisyydenkin valossa. Tutkimuksessa tarkoituksena on tarkastella erityisesti lasten viittomavaraston, kieliopillisten rakenteiden ja kerronnan taitojen kehitystä sekä niihin vaikuttavia kieliympäristön piirteitä, kielenkehityksen arvioinnin, pelipohjaisen kielenoppimisen ja korpuslingvistiikan näkökulmista käsin.
Tutkimuksessa käytettävä aineisto koostuu laajasta suomalaista viittomakieltä omaksuvien lasten kartoitusaineisosta (n=200), aikuisten suomalaisen viittomakielen korpusaineistosta (n=35), sekä viittomakieltä käyttävien perheiden kanssa toteutetun pelipohjaisen SVK:n perheopetuskokeilun aikana kerätystä aineistosta (n=20 perhettä, 25 lasta). Tutkimuksessa lasten kielen kehityksen ja oppimisen piirteitä tarkastellaan sekä laadullisia että määrällisiä analyysimenetelmien hyödyntäen. Analyysi perustuu SVK:n verkkopohjaisen arviointityökalujen tuloksiin lasten SVK:n kehityksen piirteistä, vanhempien kyselylomakkeen tuloksiin lasten kieliympäristön piirteistä, pelipohjaisen oppimateriaalin toimivuuteen lasten SVK:n kehityksessä ja oppimisessa sekä lasten ja aikuisten viittomakielen piirteitä vertailevaan korpuslingvistiseen tutkimukseen.
Tässä tutkimuksessa lasten viittomakielen kehityksen ja oppimisen piirteitä tarkastellaan populaation heterogeenisuus tiedostaen tutkimalla laajoja aineistoja monitieteisiä teoreettisia ja metodologisia näkökulmia hyödyntäen. Näin tällä tutkimuksella pyritään luomaan tarkempi näkemystä viittomakielisten lasten populaatiosta ja heidän viittomakielen kehityksestään. Tutkimus tuo uusia teoreettisia, metodologisia ja teknisiä näkemyksiä viittomakielisten lasten kehityksestä ja oppimisesta. Täällä on selkeää yhteiskunnallista vaikuttavuutta viittomakielisten lasten opetukseen, koulutukseen ja tasa-arvoon yhteiskunnassa, erityisesti viittomakielisten lasten ja heidän perheidensä kannalta.
Näin ollen tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää lasten SVK:n kehityksen ja oppimisen piirteitä viittomakieltä omaksuvien lasten heterogeenisyydenkin valossa. Tutkimuksessa tarkoituksena on tarkastella erityisesti lasten viittomavaraston, kieliopillisten rakenteiden ja kerronnan taitojen kehitystä sekä niihin vaikuttavia kieliympäristön piirteitä, kielenkehityksen arvioinnin, pelipohjaisen kielenoppimisen ja korpuslingvistiikan näkökulmista käsin.
Tutkimuksessa käytettävä aineisto koostuu laajasta suomalaista viittomakieltä omaksuvien lasten kartoitusaineisosta (n=200), aikuisten suomalaisen viittomakielen korpusaineistosta (n=35), sekä viittomakieltä käyttävien perheiden kanssa toteutetun pelipohjaisen SVK:n perheopetuskokeilun aikana kerätystä aineistosta (n=20 perhettä, 25 lasta). Tutkimuksessa lasten kielen kehityksen ja oppimisen piirteitä tarkastellaan sekä laadullisia että määrällisiä analyysimenetelmien hyödyntäen. Analyysi perustuu SVK:n verkkopohjaisen arviointityökalujen tuloksiin lasten SVK:n kehityksen piirteistä, vanhempien kyselylomakkeen tuloksiin lasten kieliympäristön piirteistä, pelipohjaisen oppimateriaalin toimivuuteen lasten SVK:n kehityksessä ja oppimisessa sekä lasten ja aikuisten viittomakielen piirteitä vertailevaan korpuslingvistiseen tutkimukseen.
Tässä tutkimuksessa lasten viittomakielen kehityksen ja oppimisen piirteitä tarkastellaan populaation heterogeenisuus tiedostaen tutkimalla laajoja aineistoja monitieteisiä teoreettisia ja metodologisia näkökulmia hyödyntäen. Näin tällä tutkimuksella pyritään luomaan tarkempi näkemystä viittomakielisten lasten populaatiosta ja heidän viittomakielen kehityksestään. Tutkimus tuo uusia teoreettisia, metodologisia ja teknisiä näkemyksiä viittomakielisten lasten kehityksestä ja oppimisesta. Täällä on selkeää yhteiskunnallista vaikuttavuutta viittomakielisten lasten opetukseen, koulutukseen ja tasa-arvoon yhteiskunnassa, erityisesti viittomakielisten lasten ja heidän perheidensä kannalta.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Web-sivut
https://www.jyu.fi/fi/hankkeet/nakokulmia-lasten-suomalaisen-viittomakielen-kehitykseen-ja-oppimiseen-devels
Seurantakohteet
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS
- Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Suomalainen viittomakieli (Kieli- ja viestintätieteiden laitos KIVI) SVK
Profiloitumisalue: Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well; Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS; Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS; Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe