Language, engagement and belonging: Ukrainians accessing and transforming rural school and work communities (SAukr)


Main funder

Funder's project number354870


Funds granted by main funder (€)

  • 500 000,00


Funding program


Project timetable

Project start date01/09/2023

Project end date31/08/2027


Summary

Tässä monitieteisessä tutkimushankkeessa tarkastellaan ukrainalaisten asettumista maaseudulle ja erityisesti kielen, kuulumisen ja kiinnittymisen kysymyksiä tässä prosessissa. Tutkimus toteutetaan rinnakkain Suomessa ja Unkarissa, ja se kohdistuu kolmeen ryhmään: alkuaan sesonkityökontaktien kautta maaseudulle tulleisiin henkilöihin, opetus- ja terveydenhuollon alalle kouluttautuneisiin ns. kansainvälisiin osaajiin sekä nuoriin, jotka ovat siirtymässä perusopetuksesta toiselle asteelle ja rakentavat koulutuspolkuaan ja tulevaisuuttaan hyvin epävarmoista lähtökohdista. Hankkeessa tuodaan yhteen soveltavan kielitieteen, sosiolingvistiikan ja maaseudun tutkimuksen näkökulmia, ja se toteutetaan etnografisella otteella neksusanalyyttisessä viitekehyksessä. Tutkimus tuottaa tietoa siitä, miten maahanmuutto muovaa maaseudun koulu- ja työyhteisöjen kielellistä ja sosiaalista todellisuutta ja millaisia kuulumisen ja kiinnittymisen mahdollisuuksia ja haasteita maaseutu tarjoaa ukrainalaisille.


Principal Investigator


Primary responsible unit


Follow-up groups

Profiling areaMultidisciplinary research on learning and teaching (University of Jyväskylä JYU) MultiLeTeMultiliteracies for social participation and in learning across the life span (University of Jyväskylä JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Formerly RECLASSchool of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well


Related publications and other outputs


Last updated on 2024-11-10 at 15:05