VEPO-voimaa johtajuuteen (VEPO)
Main funder
Funder's project number: 13/4375/2023
Funds granted by main funder (€)
- 149 835,00
Funding program
Project timetable
Project start date: 01/01/2024
Project end date: 31/12/2025
Summary
Hanke kohdennetaan OPH:n opetustoimen henkilöstökoultuksen lisähakuun 2023. Koulutushanke keskittyy kasvatus- ja koulutusalan johtajuuden ja yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämiseen varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa korostaen jaettua johtajuutta ja pedagogista johtajuutta. Hankkeen tavoitteena on edistää koulutuksellista tasa-arvoa, moninaisuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta sekä luoda innostavia ja tukevia oppimisympäristöjä. Lisäksi se pyrkii vahvistamaan yhteistyötä eri tasojen välillä koulutusjärjestelmissä.
Hanke toteutetaan valtakunnallisesti laajana. Mukana toteutuksessa ovat Helsingin, Itä-Suomen, Jyväskylän, Lapin ja Tampereen yliopistot sekä työelämä- ja kehittämisverkostoja ympäri Suomen. Hanke koostuu kolmesta kaikille yhteisestä koulutusosiosta sekä eri kohderyhmille (varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen opettajat, johtotiimit ja johtajat) suunnatuista alueellisista osuuksista.
Koulutuskokonaisuus rakentuu monensuuntaiselle ristiinpölytykselle, ja sen kohderyhmänä ovat laajasti varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen opettajat, johtotiimit ja johtajat myös hallinnon tasolla. Kokonaisuus sisältää sekä kaikille yhteisiä valtakunnallisia webinaareja että viidellä eri alueilla järjestettäviä alueellisia koulutustoteutuksia. Valtakunnallisia webinaareja toteutetaan kolmeen eri otteeseen hankeaikana (syksy 2024, kevät 2025 ja syksy 2025). Alueryhmissä toteutuksia voi olla vähemmän tai ne voivat olla keskenään erilaisia tai kohdentua eri kohderyhmille alueen tarpeiden mukaisesti. Alueellisista toteutuksista vastaa kukin yliopisto omalla alueellaan. Kehittäjäverkostot osallistuvat toteutusten suunnitteluun, markkinointiin ja rekrytointiin sekä tuovat ehdotuksia kuntien ja oppilaitosten hyvien johtamisen käytäntöjen/mallien esittelyyn ja jakamiseen koulutusosuuksissa.
Koulutusprosessi:
1. Webinaari:
aamupäivä: Kasvatus- ja koulutusalan perustehtävä muuttuvassa maailmassa, ammatillinen identiteetti ja motivaatio, (sis. pedagogisen johtajuuden päätavoitteen saavuttaminen eli lapsen ja oppilaan/opiskelijan oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin turvaaminen ja edistäminen, perustehtävään orientoitunut (horisontaalinen) yhteisöllinen johtajuus ja vertikaalinen yhteistyö systeemin eri tasojen välillä)
iltapäivä: Aluellisten toteutusten koulutusosuudet
->
Aluevälitapaamiset: Aluellisten toteutusten koulutusosuudet
->
2. Webinaari:
aamupäivä: Pedagoginen ja jaettu johtajuus, (sis. johtamisen ja jaetun johtajuuden ideaali, suora ja epäsuora pedagoginen johtaminen)
iltapäivä: Alueellisten toteutusten koulutusosuudet
->
Aluevälitapaamiset: Alueellisten toteutusten koulutusosuudet
->
3. webinaari:
aamupäivä: Moninaisuuden ja sosiaalisen inkluusion johtaminen, (sis. johtaminen koulutuksellisen tasa-arvon mahdollistajana, inklusiivisen näkökulman vahvistaminen, moninaisuuden syvällinen ymmärtäminen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden nostaminen johtajuuden keskeiseksi lähestymistavaksi)
iltapäivä: verkoston nostot
->
Reflektiotapaamiset: Alueellisten toteutusten koulutusosuudet
Koulutuksen aikana tehtävässä johtajuuden kehittymissuunnitelmassa keskitytään osallistujien osaamisen tunnistamiseen, tunnustamiseen ja hyödyntämiseen sekä uran eri vaiheissa olevien opettajien ja johtajien tukeen, ammatillisten haasteiden kohtaamiseen sekä ammatillisen vuorovaikutuksen tukemiseen.
Hanke toteutetaan valtakunnallisesti laajana. Mukana toteutuksessa ovat Helsingin, Itä-Suomen, Jyväskylän, Lapin ja Tampereen yliopistot sekä työelämä- ja kehittämisverkostoja ympäri Suomen. Hanke koostuu kolmesta kaikille yhteisestä koulutusosiosta sekä eri kohderyhmille (varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen opettajat, johtotiimit ja johtajat) suunnatuista alueellisista osuuksista.
Koulutuskokonaisuus rakentuu monensuuntaiselle ristiinpölytykselle, ja sen kohderyhmänä ovat laajasti varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen opettajat, johtotiimit ja johtajat myös hallinnon tasolla. Kokonaisuus sisältää sekä kaikille yhteisiä valtakunnallisia webinaareja että viidellä eri alueilla järjestettäviä alueellisia koulutustoteutuksia. Valtakunnallisia webinaareja toteutetaan kolmeen eri otteeseen hankeaikana (syksy 2024, kevät 2025 ja syksy 2025). Alueryhmissä toteutuksia voi olla vähemmän tai ne voivat olla keskenään erilaisia tai kohdentua eri kohderyhmille alueen tarpeiden mukaisesti. Alueellisista toteutuksista vastaa kukin yliopisto omalla alueellaan. Kehittäjäverkostot osallistuvat toteutusten suunnitteluun, markkinointiin ja rekrytointiin sekä tuovat ehdotuksia kuntien ja oppilaitosten hyvien johtamisen käytäntöjen/mallien esittelyyn ja jakamiseen koulutusosuuksissa.
Koulutusprosessi:
1. Webinaari:
aamupäivä: Kasvatus- ja koulutusalan perustehtävä muuttuvassa maailmassa, ammatillinen identiteetti ja motivaatio, (sis. pedagogisen johtajuuden päätavoitteen saavuttaminen eli lapsen ja oppilaan/opiskelijan oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin turvaaminen ja edistäminen, perustehtävään orientoitunut (horisontaalinen) yhteisöllinen johtajuus ja vertikaalinen yhteistyö systeemin eri tasojen välillä)
iltapäivä: Aluellisten toteutusten koulutusosuudet
->
Aluevälitapaamiset: Aluellisten toteutusten koulutusosuudet
->
2. Webinaari:
aamupäivä: Pedagoginen ja jaettu johtajuus, (sis. johtamisen ja jaetun johtajuuden ideaali, suora ja epäsuora pedagoginen johtaminen)
iltapäivä: Alueellisten toteutusten koulutusosuudet
->
Aluevälitapaamiset: Alueellisten toteutusten koulutusosuudet
->
3. webinaari:
aamupäivä: Moninaisuuden ja sosiaalisen inkluusion johtaminen, (sis. johtaminen koulutuksellisen tasa-arvon mahdollistajana, inklusiivisen näkökulman vahvistaminen, moninaisuuden syvällinen ymmärtäminen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden nostaminen johtajuuden keskeiseksi lähestymistavaksi)
iltapäivä: verkoston nostot
->
Reflektiotapaamiset: Alueellisten toteutusten koulutusosuudet
Koulutuksen aikana tehtävässä johtajuuden kehittymissuunnitelmassa keskitytään osallistujien osaamisen tunnistamiseen, tunnustamiseen ja hyödyntämiseen sekä uran eri vaiheissa olevien opettajien ja johtajien tukeen, ammatillisten haasteiden kohtaamiseen sekä ammatillisen vuorovaikutuksen tukemiseen.
Principal Investigator
Other persons related to this project (JYU)
Contact person (yes/no): Yes | |
Primary responsible unit
Follow-up groups
Profiling area: School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well