VEPO-voimaa johtajuuteen (VEPO)


Main funder

Funder's project number13/4375/2023


Funds granted by main funder (€)

  • 149 835,00


Funding program


Project timetable

Project start date01/01/2024

Project end date31/12/2025


Summary

Hanke kohdennetaan OPH:n opetustoimen henkilöstökoultuksen lisähakuun 2023. Koulutushanke keskittyy kasvatus- ja koulutusalan johtajuuden ja yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämiseen varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa korostaen jaettua johtajuutta ja pedagogista johtajuutta. Hankkeen tavoitteena on edistää koulutuksellista tasa-arvoa, moninaisuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta sekä luoda innostavia ja tukevia oppimisympäristöjä. Lisäksi se pyrkii vahvistamaan yhteistyötä eri tasojen välillä koulutusjärjestelmissä.

Hanke toteutetaan valtakunnallisesti laajana. Mukana toteutuksessa ovat Helsingin, Itä-Suomen, Jyväskylän, Lapin ja Tampereen yliopistot sekä työelämä- ja kehittämisverkostoja ympäri Suomen. Hanke koostuu kolmesta kaikille yhteisestä koulutusosiosta sekä eri kohderyhmille (varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen opettajat, johtotiimit ja johtajat) suunnatuista alueellisista osuuksista.

Koulutuskokonaisuus rakentuu monensuuntaiselle ristiinpölytykselle, ja sen kohderyhmänä ovat laajasti varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen opettajat, johtotiimit ja johtajat myös hallinnon tasolla. Kokonaisuus sisältää sekä kaikille yhteisiä valtakunnallisia webinaareja että viidellä eri alueilla järjestettäviä alueellisia koulutustoteutuksia. Valtakunnallisia webinaareja toteutetaan kolmeen eri otteeseen hankeaikana (syksy 2024, kevät 2025 ja syksy 2025). Alueryhmissä toteutuksia voi olla vähemmän tai ne voivat olla keskenään erilaisia tai kohdentua eri kohderyhmille alueen tarpeiden mukaisesti. Alueellisista toteutuksista vastaa kukin yliopisto omalla alueellaan. Kehittäjäverkostot osallistuvat toteutusten suunnitteluun, markkinointiin ja rekrytointiin sekä tuovat ehdotuksia kuntien ja oppilaitosten hyvien johtamisen käytäntöjen/mallien esittelyyn ja jakamiseen koulutusosuuksissa.

Koulutusprosessi:

1. Webinaari:
aamupäivä: Kasvatus- ja koulutusalan perustehtävä muuttuvassa maailmassa, ammatillinen identiteetti ja motivaatio, (sis. pedagogisen johtajuuden päätavoitteen saavuttaminen eli lapsen ja oppilaan/opiskelijan oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin turvaaminen ja edistäminen, perustehtävään orientoitunut (horisontaalinen) yhteisöllinen johtajuus ja vertikaalinen yhteistyö systeemin eri tasojen välillä)
iltapäivä: Aluellisten toteutusten koulutusosuudet
->
Aluevälitapaamiset: Aluellisten toteutusten koulutusosuudet
->
2. Webinaari:
aamupäivä: Pedagoginen ja jaettu johtajuus, (sis. johtamisen ja jaetun johtajuuden ideaali, suora ja epäsuora pedagoginen johtaminen)
iltapäivä: Alueellisten toteutusten koulutusosuudet
->
Aluevälitapaamiset: Alueellisten toteutusten koulutusosuudet
->
3. webinaari:
aamupäivä: Moninaisuuden ja sosiaalisen inkluusion johtaminen, (sis. johtaminen koulutuksellisen tasa-arvon mahdollistajana, inklusiivisen näkökulman vahvistaminen, moninaisuuden syvällinen ymmärtäminen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden nostaminen johtajuuden keskeiseksi lähestymistavaksi)
iltapäivä: verkoston nostot
->
Reflektiotapaamiset: Alueellisten toteutusten koulutusosuudet

Koulutuksen aikana tehtävässä johtajuuden kehittymissuunnitelmassa keskitytään osallistujien osaamisen tunnistamiseen, tunnustamiseen ja hyödyntämiseen sekä uran eri vaiheissa olevien opettajien ja johtajien tukeen, ammatillisten haasteiden kohtaamiseen sekä ammatillisen vuorovaikutuksen tukemiseen.


Principal Investigator


Other persons related to this project (JYU)


Primary responsible unit


Follow-up groups

Profiling areaSchool of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well


Last updated on 2024-04-11 at 14:15