Finishing a dissertation about peer interaction around and via technology in classrooms.


Main funder


Funds granted by main funder (€)

  • 5 000,00


Project timetable

Project start date08/06/2024

Project end date04/08/2024


Summary

Väitöskirjatyöni käsittelee oppilaiden välistä vuorovaikutusta luokkahuoneen teknologisten laitteiden ympärillä. Erityisesti olen tutkinut tilanteita, joissa luokkahuoneessa opiskelevat oppilaat käyttävät digitaalisia laitteita oppimistehtäviin. Lisäksi aineistossa on hybridiopetuksen tunteja, joille osa oppilaista osallistuu etänä videokokoussovelluksen välityksellä. Kummassakin kontekstissa oppilaat kohtaavat ongelmatilanteita, jotka liittyvät tehtävien suorittamiseen laitteella, itse laitteen käyttämiseen tai laitteen ympärillä tai välityksellä tapahtuvaan oppilasvuorovaikutukseen. Vaikka aiempi luokkahuonetutkimus on selvittänyt teknologian vaikutusta oppimiseen ja lisääntyvästi myös digitaalisten laitteiden ympärillä tapahtuvaa vuorovaikutusta, vähemmälle huomiolle on jäänyt se, millaisia ongelmia laitteiden ympärillä ja niiden välityksellä tapahtuvaan oppilaiden vertaisvuorovaikutukseen voi liittyä. Koska digitaalisia laitteita ei alun perin ole suunniteltu luokkahuonekäyttöön tai ylipäätään samalla laitteella tehtävään yhteistyöhön, voi niiden käyttö luokassa tuoda eteen yllättäviäkin tehtäviin ja vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia, jotka voivat osaltaan vaikuttaa myös osallistumisen ja oppimisen mahdollisuuksiin. Olenkin väitöskirjatyössäni tutkinut, kuinka oppilaat vertaisryhmissään ratkaisevat näitä ongelmia multimodaalisesti eli käyttäen puheen lisäksi hyväkseen kehollisia resursseja (esimerkiksi katsetta, eleitä, ilmeitä, liikettä) sekä ympäristön materiaaleja ja teknologiaa. Tarkastelen lisäksi sitä, kuinka oppilaat rakentavat ja pitävät yllä keskinäisiä vuorovaikutustiloja eli yhteistä fokusta toisiinsa ja meneillään olevaan aktiviteettiin silloin, kun huomio on jaettava laitteella tapahtuvan toiminnan ja sitä ympäröivän vuorovaikutuksen välillä. Tarkemmat tutkimuskysymykset ovat:

1) Millaisin multimodaalisin resurssein ja käytäntein oppilaat ratkaisevat teknologiaan ja vertaisvuorovaikutukseen liittyviä ongelmia digitaalisten laitteiden ympärillä tai niiden välityksellä?
2) Millaisin multimodaalisin resurssein ja käytäntein oppilaat rakentavat ja pitävät yllä vuorovaikutustiloja vertaisryhmissä digitaalisten laitteiden ympärillä tai niiden välityksellä?

Tutkimuksen aineisto koostuu 19 videonauhoitetusta kielten oppitunnista neljässä suomalaisessa peruskoulussa sekä näytöntallenteista, joita tehtiin oppilaiden käyttämiltä digitaalisilta laitteilta osalla tunneista. Videoaineisto on antanut mahdollisuuden tarkastella vuorovaikutuksen tarkastelun mikrotasolla sellaisena kuin se tilanteessa tapahtuu. Metodologisena ja teoreettisena viitekehyksenä toimii multimodaalinen keskustelunanalyysi, jonka avulla olen voinut tutkia vuorovaikutuksen rakentumista temporaalisesti, sekventiaalisesti ja tilanteisesti. Analyysin avulla olen voinut tuoda näkyväksi, kuinka oppilaat toimivat teknologian ja toisten oppilaiden kanssa arkipäivän tilanteissa.

Osatutkimukset kuvaavat sitä, kuinka oppilaat käyttävät erilaisia kehollisia resursseja joustavasti esimerkiksi pyytääkseen apua, neuvotellakseen pääsyä laitteelle, ylläpitääkseen vuorovaikutusta sekä luodakseen mahdollisuuksia kommunikoida etäoppilaan kanssa. Osoitan myös, että ongelmanratkaisu voi perustua kehollisen ja digitaalisella laitteella tapahtuvan toiminnan yhdistelmille, jolloin digitaalisista toiminnoista tulee osa oppilaiden välistä vuorovaikutusta. Vaikka tutkimus osoittaakin, että oppilaat ratkaisevat digilaitteita käytettäessä vastaan tulevia ongelmia dynaamisesti ja luovasti, valottaa se myös sitä problematiikkaa, joka liittyy laitteiden käytön ja sitä ympäröivän vertaisvuorovaikutuksen samanaikaiseen hallintaan. Se muistuttaa myös siitä, että teknologian integroiminen opetukseen tulee tehdä suunnitellusti niin, että sekä oppiminen että oppilaiden yhteistyö ja vuorovaikutus onnistuvat tarkoituksenmukaisesti.

Artikkeliväitöskirjaani kuuluu neljä artikkelia, joista yksi on julkaistu vuonna 2022, toinen on arviointiprosessissa ja kaksi muuta ovat viimeistelyssä olevia käsikirjoituksia, jotka lähtevät arviointiprosessiin marraskuussa 2023. Olen aloittanut yhteenveto-osion kirjoittamisen, ja se lähtee esitarkastukseen helmikuun 2024 lopulla. Keväällä 2024 teen artikkeleihin 3 ja 4 muokkauksia vetaisarviointien pohjalta. Nykyinen työsopimukseni väitöskirjatutkijana Jyväskylän yliopiston Humanistis-yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa päättyy 7.6.2024, ja haen viimeistelyapurahaa voidakseni saattaa väitöskirjan valmiiksi ja valmistautua väitökseen kesällä 2024. Syksyllä 2024 aloitan tutkijana hankkeesssa "HyVe: Hybridit vuorovaikutusekologiat ja niiden käytänteet suomalaisessa yliopisto-opetuksessa", jota johtaa tohtori Tuire Oittinen.

Apurahan käytän ajalla 8.6.-31.8.2024, jolloin teen kaikki väitöskirjan korjaukset ja viimeistelyt esitarkastajien lausuntojen pohjalta, valmistelen lektion ja väitökseen liittyvät tiedotteet, sekä valmistaudun väitöstilaisuuteen. Lisäksi teen vielä mahdollisia muokkauksia viimeisiin artikkeleihin. Apurahan avulla voin keskittyä väitöskirjan viimeistelyyn niin, että voin väitellä elokuun 2024 aikana.


Principal Investigator


Primary responsible unit


Follow-up groups


Last updated on 2024-07-09 at 17:12