Uuden pedagogisen digiosaamisen johtaminen - UPEA2 (UPEA2)
Main funder
Funder's project number: 150/88/2024
Funds granted by main funder (€)
- 25 027,88
Funding program
Project timetable
Project start date: 01/05/2024
Project end date: 30/06/2026
Summary
Hankkeella tuetaan kasv. ja koulutusjohtajien työtä jakaen malleja ja hyviä käytäntöjä henkilöstön digiosaamisen johtamiseen pedagogiikka ja henkilöstön hyvinvointi edellä. Samasta organisaatiosta koulutukseen osallistuu useampia osallistujia: johtaja ja kehittäjäopettaja/tiimi. Prosessin aikana he luovat paikallisen kehittämissuunnitelman, jolla edistetetään digitaalisten ympäristöjen käyttöä opetuksessa ja oppimisen tukena. Osallistujat suunnittelevat ja toteuttavat kokeiluja pienryhmissä toisiaan sparraten. Teknologisen ja spesifiin tekniikkaan keskittyvän koulutuksen sijaan luodaan jaettua ymmärrystä digitalisaatiosta ilmiönä ja sen merkityksestä pedagogiseen suunnitteluun ja toimintaan. Tarvelähtöiseen koulutukseen on sisäänrakennettu aikaa prosessoida ja reflektoida yhdessä. Hanke kytkeytyy Uudet lukutaidot –kehittämisohjelmassa työyhteisöpolkuihin (johtaminen ja verkostoituminen).
Hankkeessa toteutetaan erityisesti kasvatus- ja koulutusalan johtajille ja kehittäjille kohdennettu koulutuskokonaisuus erilaisia osallistavia digityövälineitä hyödyntäen. Viiden opintopisteen laajuiseen koulutukseen sisältyy kaikille osallistujille yhteisiä koulutusosuuksia sekä alueellisissa ryhmissä (5 x n. 13 - 15 hlöä) tapahtuvaa yhteistä prosessointia ja vertaisoppimista. Alueelliset ryhmät voivat kokoontua niin halutessaan joustavasti myös lähiopetukseen. Samasta organisaatiosta voi osallistua koulutukseen yksittäisenä osallistujana tai mielellään useamman osallistujan voimin (esim. johtaja ja kehittäjäopettaja tai kehittäjätiimi). Koulutuksessa osallistujista muodostetaan vertaispareja tai - pienryhmiä, jotka mentoroivat toisiaan yhdessä oppimisen tukemiseksi ja kehittämisen sparraamiseksi.
Hankkeen kesto on 2 v (1.5. 2024 - 30.6.2026) ja koulutuksen laajuus 5 op, yhteensä kaksi koulutusosiota. Koulutukseen valitaan 70 osallistujaa. Kohderyhmänä ovat kasvatus- ja koulutusalan johtajat ja kehittäjät.
Hankkeessa toteutetaan erityisesti kasvatus- ja koulutusalan johtajille ja kehittäjille kohdennettu koulutuskokonaisuus erilaisia osallistavia digityövälineitä hyödyntäen. Viiden opintopisteen laajuiseen koulutukseen sisältyy kaikille osallistujille yhteisiä koulutusosuuksia sekä alueellisissa ryhmissä (5 x n. 13 - 15 hlöä) tapahtuvaa yhteistä prosessointia ja vertaisoppimista. Alueelliset ryhmät voivat kokoontua niin halutessaan joustavasti myös lähiopetukseen. Samasta organisaatiosta voi osallistua koulutukseen yksittäisenä osallistujana tai mielellään useamman osallistujan voimin (esim. johtaja ja kehittäjäopettaja tai kehittäjätiimi). Koulutuksessa osallistujista muodostetaan vertaispareja tai - pienryhmiä, jotka mentoroivat toisiaan yhdessä oppimisen tukemiseksi ja kehittämisen sparraamiseksi.
Hankkeen kesto on 2 v (1.5. 2024 - 30.6.2026) ja koulutuksen laajuus 5 op, yhteensä kaksi koulutusosiota. Koulutukseen valitaan 70 osallistujaa. Kohderyhmänä ovat kasvatus- ja koulutusalan johtajat ja kehittäjät.
Principal Investigator
Other persons related to this project (JYU)
Contact person (yes/no): Yes | |
Primary responsible unit
Other responsible units
Follow-up groups
- Digitalization in and for learning and interaction (University of Jyväskylä JYU) JYU.LearnDigi
- Educational Leadership (Department of Education KASLA)
- Emergent work in the digital era (University of Jyväskylä JYU) EWIDE
- School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well
- Teacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education) (University of Jyväskylä JYU) JYU.Edu; Formerly JYU.Ope
Profiling area: Digitalization in and for learning and interaction (University of Jyväskylä JYU) JYU.LearnDigi; Emergent work in the digital era (University of Jyväskylä JYU) EWIDE; School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well