TRANSFORMATIIVINEN OPPIMINEN OPETTAJANKOULUTUKSESSA: MITEN OPETTAJANKOULUTUS VOI MUUTTAA OPETTAJAOPISKELIJOIDEN AJATTELUTAPOJA?
Päärahoittaja
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 37 000,00
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2024
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2027
Tiivistelmä
Tutkin väitöksen jälkeisessä tutkimuksessani opettajankoulutuksessa tapahtuvaa transformatiivista oppimista, jonka tarkoituksena on edistää tulevien opettajien itsenäistä ja kriittistä ajattelua. Tutkimuksen viitekehyksen rakentaa transformatiivisen oppimisen teoria ja siitä käyty tieteellinen keskustelu etenkin opettajankoulutuksen kontekstissa. Tarkastelen sekä laadullisen että teoreettisen tutkimuksen keinoin transformatiivisia, eli ajattelutapoja muuttavia oppimisprosesseja sekä niiden ehtoja ja mahdollisuuksia opettajankoulutuksessa.
Suomessa opettajankoulutuksen rooli yhteiskunnan kehittäjänä ja vakauttajana on keskeinen ja yhteiskunnallisiin haasteisiin on tartuttu opettajankoulutuksissa erilaisilla painotetuilla opintolinjoilla ja opetusinterventioilla. Niillä on pyritty vaikuttamaan tulevien opettajien kykyyn ja haluun ajatella kriittisesti yhteiskuntaa uusiksi. Vähemmän on kuitenkin kiinnitetty huomiota siihen, miten opiskelijoiden ajattelutavat käytännössä muuttuvat opettajankoulutuksessa. Kysymys on tärkeä, sillä ymmärtämällä ajattelutapojen muutosprosessia, koulutuksissa tehtävistä interventioista voidaan saada enemmän irti.
Tässä kolmevuotisessa tutkimuksessa tutkin opettajaopiskelijoiden ajattelutapojen muuttumista yliopistollisessa opettajankoulutuksessa. Hanke rakentaa väitöstutkimukseni (Matikainen 2022) päälle, jossa tutkin luokanopettajaopiskelijoiden transformatiivista oppimisprosessia opettajankoulutuksessa. Transformatiivisella oppimisella tarkoitetaan aikuisuudessa tapahtuvaa ajattelutavan muutosta, jossa ihmisen tapa katsoa ja tulkita maailmaa, itseä ja suhteita muuttuu rakenteellisella ja peruuttamattomalla tavalla.
Transformatiivisen oppimisen tarve opettajankoulutuksessa on tunnistettu useissa aiemmissa tutkimuksissa. Transformatiivisen oppimisen kautta (tulevista) opettajista voi tulla voimaantuneita ja aktiivisia toimijoita yhteisöissään ja yhteiskunnassa. Opettajankoulutuksessa opiskelijoiden yksilölliset transformatiiviset prosessit yhteisöllisissä oppimisympäristöissä yhdistyvät näin yhteiskunnallisiin tarpeisiin. Globaalien ja yhteiskunnallisten haasteiden aikakaudella onkin tarvetta opettajille, jotka kykenevät ajattelemaan kriittisesti yhteiskuntaa uusiksi sekä osallistumaan yhteiskunnan uudistamistyöhön.
Suomalaisessa opettajankoulutustutkimuksessa transformatiivisen oppimisen teoriaa on harvemmin käytetty eksplisiittisesti. Pyrkimys henkilökohtaisten ajattelutapojen muutokseen ei ole näkynyt vahvasti myöskään suomalaisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmissa ja esimerkiksi opettajaopiskelijoiden käsitysten, asenteiden ja teoreettisen ymmärryksen muuttumisessa onkin todettu haasteita. Myös yhteiskunnallinen suuntautuminen on jäänyt opettajankoulutuksessamme vähemmälle painotukselle. Tarvitaankin lisää tutkimusta siitä, miten opettajaopiskelijoiden transformatiivinen oppiminen tapahtuu opettajankoulutuksessa ja miten opettajankoulutus voi edesauttaa tätä transformatiivisia oppimisprosesseja.
Tutkimukseni päätutkimuskysymykset ovat: 1. Miten opiskelijan ajattelutavan muutos tapahtuu opettajankoulutuksessa? ja 2. Miten opettajankoulutus voi ohjata opiskelijoiden ajattelutavan muutosprosessia?
Kysymyksiin vastataan laadullisilla empiirisillä sekä teoreettisilla osatutkimuksilla (yhteensä 6 kpl). Aineistona hyödynnetään jo kerättyä laajaa kahden vuoden mittaista etnografista havainnointi- ja kirjoitelma-aineistoa luokanopettajakoulutuksesta. Tutkimus etenee siten, että jokaisena vuonna työstetään kaksi artikkelia kunakin. Artikkelit kirjoitetaan englanniksi ja julkaistaan alan kansainvälisissä journaaleissa. Vertaisarvioitujen artikkelien lisäksi hankkeen tuotokset koostuvat konferenssiesityksistä (3 kansainvälistä ja 5 kotimaista), yleistajuisista laajemmalle yleisölle tarkoitetuista teksteistä (3–5 kpl) sekä muusta viestinnästä (esim. populaarit verkkotekstit, podcast). Suunniteltuja yhteiskirjoittajia artikkeleissa ovat dosentti Tiina Nikkola, KT Maaret Juutilainen ja KT Antti Moilanen.
Tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutusten sekä laajemmin korkeakoulutuksen kehittämistyössä. Opettajankoulutuksessa tapahtuva opettajaopiskelijoiden oppiminen linkittyy saumattomasti myös peruskoulun uudistamiseen, sillä transformatiivinen opettajaksi oppiminen vaikuttaa valmistuvien opettajien kautta kouluihin ja oppilaisiin. Näin voidaan luoda parempaa tulevaisuutta koko yhteiskunnalle.
Kolmivuotinen tutkimus toteutetaan 1.9.2024-31.8.2027 Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella.
Avainsanat: transformatiivinen oppiminen, ajattelun muutos, opettajankoulutus, opettaja, luokanopettaja
Suomessa opettajankoulutuksen rooli yhteiskunnan kehittäjänä ja vakauttajana on keskeinen ja yhteiskunnallisiin haasteisiin on tartuttu opettajankoulutuksissa erilaisilla painotetuilla opintolinjoilla ja opetusinterventioilla. Niillä on pyritty vaikuttamaan tulevien opettajien kykyyn ja haluun ajatella kriittisesti yhteiskuntaa uusiksi. Vähemmän on kuitenkin kiinnitetty huomiota siihen, miten opiskelijoiden ajattelutavat käytännössä muuttuvat opettajankoulutuksessa. Kysymys on tärkeä, sillä ymmärtämällä ajattelutapojen muutosprosessia, koulutuksissa tehtävistä interventioista voidaan saada enemmän irti.
Tässä kolmevuotisessa tutkimuksessa tutkin opettajaopiskelijoiden ajattelutapojen muuttumista yliopistollisessa opettajankoulutuksessa. Hanke rakentaa väitöstutkimukseni (Matikainen 2022) päälle, jossa tutkin luokanopettajaopiskelijoiden transformatiivista oppimisprosessia opettajankoulutuksessa. Transformatiivisella oppimisella tarkoitetaan aikuisuudessa tapahtuvaa ajattelutavan muutosta, jossa ihmisen tapa katsoa ja tulkita maailmaa, itseä ja suhteita muuttuu rakenteellisella ja peruuttamattomalla tavalla.
Transformatiivisen oppimisen tarve opettajankoulutuksessa on tunnistettu useissa aiemmissa tutkimuksissa. Transformatiivisen oppimisen kautta (tulevista) opettajista voi tulla voimaantuneita ja aktiivisia toimijoita yhteisöissään ja yhteiskunnassa. Opettajankoulutuksessa opiskelijoiden yksilölliset transformatiiviset prosessit yhteisöllisissä oppimisympäristöissä yhdistyvät näin yhteiskunnallisiin tarpeisiin. Globaalien ja yhteiskunnallisten haasteiden aikakaudella onkin tarvetta opettajille, jotka kykenevät ajattelemaan kriittisesti yhteiskuntaa uusiksi sekä osallistumaan yhteiskunnan uudistamistyöhön.
Suomalaisessa opettajankoulutustutkimuksessa transformatiivisen oppimisen teoriaa on harvemmin käytetty eksplisiittisesti. Pyrkimys henkilökohtaisten ajattelutapojen muutokseen ei ole näkynyt vahvasti myöskään suomalaisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmissa ja esimerkiksi opettajaopiskelijoiden käsitysten, asenteiden ja teoreettisen ymmärryksen muuttumisessa onkin todettu haasteita. Myös yhteiskunnallinen suuntautuminen on jäänyt opettajankoulutuksessamme vähemmälle painotukselle. Tarvitaankin lisää tutkimusta siitä, miten opettajaopiskelijoiden transformatiivinen oppiminen tapahtuu opettajankoulutuksessa ja miten opettajankoulutus voi edesauttaa tätä transformatiivisia oppimisprosesseja.
Tutkimukseni päätutkimuskysymykset ovat: 1. Miten opiskelijan ajattelutavan muutos tapahtuu opettajankoulutuksessa? ja 2. Miten opettajankoulutus voi ohjata opiskelijoiden ajattelutavan muutosprosessia?
Kysymyksiin vastataan laadullisilla empiirisillä sekä teoreettisilla osatutkimuksilla (yhteensä 6 kpl). Aineistona hyödynnetään jo kerättyä laajaa kahden vuoden mittaista etnografista havainnointi- ja kirjoitelma-aineistoa luokanopettajakoulutuksesta. Tutkimus etenee siten, että jokaisena vuonna työstetään kaksi artikkelia kunakin. Artikkelit kirjoitetaan englanniksi ja julkaistaan alan kansainvälisissä journaaleissa. Vertaisarvioitujen artikkelien lisäksi hankkeen tuotokset koostuvat konferenssiesityksistä (3 kansainvälistä ja 5 kotimaista), yleistajuisista laajemmalle yleisölle tarkoitetuista teksteistä (3–5 kpl) sekä muusta viestinnästä (esim. populaarit verkkotekstit, podcast). Suunniteltuja yhteiskirjoittajia artikkeleissa ovat dosentti Tiina Nikkola, KT Maaret Juutilainen ja KT Antti Moilanen.
Tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutusten sekä laajemmin korkeakoulutuksen kehittämistyössä. Opettajankoulutuksessa tapahtuva opettajaopiskelijoiden oppiminen linkittyy saumattomasti myös peruskoulun uudistamiseen, sillä transformatiivinen opettajaksi oppiminen vaikuttaa valmistuvien opettajien kautta kouluihin ja oppilaisiin. Näin voidaan luoda parempaa tulevaisuutta koko yhteiskunnalle.
Kolmivuotinen tutkimus toteutetaan 1.9.2024-31.8.2027 Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella.
Avainsanat: transformatiivinen oppiminen, ajattelun muutos, opettajankoulutus, opettaja, luokanopettaja
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Tieteenalat
Seurantakohteet
YSO-asiasanat
Vapaat asiasanat
transformatiivinen oppiminen