Aalto arkkitehtuurimatkailukohteena - Kävijöiden motiivit, odotukset ja kokemukset
Päärahoittaja
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 13 000,00
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.07.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 28.02.2019
Tiivistelmä
Päätavoitteena on tutkia arkkitehtuurimatkailua arkkitehti Alvar Aallon (1898–1976) rakennuksissa, erityisesti kävijöiden motiiveja, odotuksia ja kokemuksia vierailun suhteen. Tutkimukseen valitut arkkitehtuurimatkailun kohteet ovat Alvar Aalto -säätiön ylläpitämät Aallon kotitalo, ateljee ja kesähuvila eli koetalo, jotka ovat muuttuneet arkkitehdin kuoleman jälkeen talomuseoiksi. Aihetta lähestytään tutkimalla rakennusten funktion muutosprosessia ja autenttisuuden ja originaalisuuden säilymistä kohteissa sekä kohteiden tunnetuksi tekemistä markkinointiviestinnän, matkailukirjallisuuden ja verkossa julkaistujen matkailusivustojen avulla.
Tulosten avulla on mahdollista nähdä talomuseot laajemmassa kansainvälisessä mittakaavassa sekä tietää missä määrin kohteet ovat autenttisia ja originaalisia ja kuinka aitous ja alkuperäisyys välittyvät asiakkaille. Lisäksi kun kävijöiden motiivit ja tarpeet tiedetään, pystytään kohteiden markkinointia ja palveluja kehittämään ja kohdentamaan entistä paremmin. Tulokset ovat myös sovellettavissa sekä muihin Aalto-kohteisiin että muihin moderneihin talomuseokohteisiin, joita on eri puolilla maailmaa (esim. kansainvälisessä Iconic House-verkostossa on mukana 150 modernia talomuseota). Yleisön kiinnostus rakennuksia kohtaan vaikuttaa myönteisesti myös niiden suojeluun.
Tulosten avulla on mahdollista nähdä talomuseot laajemmassa kansainvälisessä mittakaavassa sekä tietää missä määrin kohteet ovat autenttisia ja originaalisia ja kuinka aitous ja alkuperäisyys välittyvät asiakkaille. Lisäksi kun kävijöiden motiivit ja tarpeet tiedetään, pystytään kohteiden markkinointia ja palveluja kehittämään ja kohdentamaan entistä paremmin. Tulokset ovat myös sovellettavissa sekä muihin Aalto-kohteisiin että muihin moderneihin talomuseokohteisiin, joita on eri puolilla maailmaa (esim. kansainvälisessä Iconic House-verkostossa on mukana 150 modernia talomuseota). Yleisön kiinnostus rakennuksia kohtaan vaikuttaa myönteisesti myös niiden suojeluun.