Syntyjäänkö diginatiivi? Digilaitteiden käytön ja liikkumisen yhteydet päiväkoti-ikäisillä lapsilla (IISSAA)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: OKM/15/626/2019
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 150 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.08.2019
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.07.2022
Tiivistelmä
Hankkeen tarkoituksena on kehittää mittari, jolla voidaan saada väestötasoista tietoa päiväkoti-ikäisten lasten liikkumiseen liittyvien tekijöiden ja digitaalisten laitteiden käyttötottumusten yhteyksistä. Tämä mittari on tarkoitus liittää osaksi laajempaa pienten lasten liikunnan seurantajärjestelmän kehittämistyötä, joka on meneillään osana Ilo kasvaa liikkuen – ohjelmatyötä sekä osaksi kansainvälistä IISSAA (international iPreschooler Surveillance Study Among Asians (IISSAA) tutkimusta
Kaikki alle 7-vuotiaat lapset eivät saavuta suositeltavan liikunnan määrän. Suurimmaksi liikunnan määrän vähentäjäksi on tunnistettu lasten suuri digitaalisten laitteiden parissa käyttämä aika. Systemaattinen tieto siitä, miten paljon ja minkälaista käyttötarkoitusta varten lasten vanhemmat antavat lastensa viettää aikaa digitaalisten laitteiden parissa puuttuu. Suomessa ollaan kehittämässä alle kouluikäisten lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja liikuntaan liittyvää arviointi- ja seurantajärjestelmää. Järjestelmää varten tarvitaan tietoa 2-6-vuotiaiden lasten digilaitteiden käytöstä ja erityisesti siitä, mitkä olisivat tärkeimmät asiat kansallista tiedonkeruuta ja trendiseurantaa varten. Hankkeessa selvitetään myös vanhempien käsityksiä lasten digilaitteiden käytöstä ja siitä miten niiden käyttö vaikuttaa lasten fyysiseen aktiivisuuteen, motoriikan kehittymiseen sekä muihin terveyteen ja hyvinvointiin liittyviin tekijöihin (esimerkiksi unen määrään ja laatuun ja ruokahaluun).Hankkeen tavoitteena on ensin tuottaa kansainvälisen yhteistyön osana (International iPrescooler Surveillance Study Among Asians [IISSAA]) laajaan, koko väestöpohjaiseen tiedonkeruuseen ja suomalaiseen kulttuuriin soveltuvia 2-6-vuotiaiden lasten vanhemmille suunnattuja kysymyksiä lasten digitottumuksista. Sen jälkeen selvitetään niiden toimivuutta, luotettavuutta ja toistettavuutta suomalaisissa olosuhteissa. Toinen keskeinen tavoite on selvittää, missä iässä ja mihin tarkoitukseen erilaisia laitteita käytetään sekä selvittää, että missä vaiheessa niiden käyttö alkaa vähentää lasten fyysistä aktiivisuutta ja liikuntaa. Kolmantena tavoitteena on selvittää lasten vanhempien käsitysten ja kokemusten perusteella sitä, miten lasten erilaisten digilaitteiden käyttö vaikuttaa lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Hankkeen kansainvälisen yhteistyön avulla pystytään myös vertaamaan suomalaisissa päiväkodeissa olevien lasten ajankäyttöä aasialaisten lasten ajankäyttöön.
Kaikki alle 7-vuotiaat lapset eivät saavuta suositeltavan liikunnan määrän. Suurimmaksi liikunnan määrän vähentäjäksi on tunnistettu lasten suuri digitaalisten laitteiden parissa käyttämä aika. Systemaattinen tieto siitä, miten paljon ja minkälaista käyttötarkoitusta varten lasten vanhemmat antavat lastensa viettää aikaa digitaalisten laitteiden parissa puuttuu. Suomessa ollaan kehittämässä alle kouluikäisten lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja liikuntaan liittyvää arviointi- ja seurantajärjestelmää. Järjestelmää varten tarvitaan tietoa 2-6-vuotiaiden lasten digilaitteiden käytöstä ja erityisesti siitä, mitkä olisivat tärkeimmät asiat kansallista tiedonkeruuta ja trendiseurantaa varten. Hankkeessa selvitetään myös vanhempien käsityksiä lasten digilaitteiden käytöstä ja siitä miten niiden käyttö vaikuttaa lasten fyysiseen aktiivisuuteen, motoriikan kehittymiseen sekä muihin terveyteen ja hyvinvointiin liittyviin tekijöihin (esimerkiksi unen määrään ja laatuun ja ruokahaluun).Hankkeen tavoitteena on ensin tuottaa kansainvälisen yhteistyön osana (International iPrescooler Surveillance Study Among Asians [IISSAA]) laajaan, koko väestöpohjaiseen tiedonkeruuseen ja suomalaiseen kulttuuriin soveltuvia 2-6-vuotiaiden lasten vanhemmille suunnattuja kysymyksiä lasten digitottumuksista. Sen jälkeen selvitetään niiden toimivuutta, luotettavuutta ja toistettavuutta suomalaisissa olosuhteissa. Toinen keskeinen tavoite on selvittää, missä iässä ja mihin tarkoitukseen erilaisia laitteita käytetään sekä selvittää, että missä vaiheessa niiden käyttö alkaa vähentää lasten fyysistä aktiivisuutta ja liikuntaa. Kolmantena tavoitteena on selvittää lasten vanhempien käsitysten ja kokemusten perusteella sitä, miten lasten erilaisten digilaitteiden käyttö vaikuttaa lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Hankkeen kansainvälisen yhteistyön avulla pystytään myös vertaamaan suomalaisissa päiväkodeissa olevien lasten ajankäyttöä aasialaisten lasten ajankäyttöön.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Meeting the WHO 24-h guidelines among 2–6-year-old children by family socioeconomic status before and during the COVID-19 pandemic : a repeated cross-sectional study (2023) Koivukoski, Henriikka; et al.; A1; OA
- Screen media and non-screen media habits among preschool children in Singapore, South Korea, Japan, and Finland : Insights from an unsupervised clustering approach (2022) Chia, Michael; et al.; A1; OA
- Sociodemographic Correlates of Parental Co-Participation in Digital Media Use and Physical Play of Preschool-Age Children (2021) Hasanen, Elina; et al.; A1; OA