PELIMUSIIKKIIN KIINNITTYNEET MAAILMAT — DIGITAALISTEN PELIEN KOKEMINEN JA MERKITYKSET VAALITTUJEN MUSIIKKIMUISTOJEN KAUTTA (GAMEM)
Päärahoittaja
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 246 400,00
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.01.2020
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2022
Tiivistelmä
Musiikintutkimusta ja pelitutkimusta yhdistävässä projektissa lähestytään digitaalisten pelien kokemista pelimusiikkimuistojen kautta. Projektissa selvitetään, millä tavoin pelimusiikki ja pelaaminen kiinnittyvät merkityksellisesti ihmisten elämään, ajatteluun ja mielikuvitukseen. Olemme erityisesti kiinnostuneita pelimusiikkimuistoista, joita ihmiset vaalivat mielessään. Vaalittujen pelimusiikkikokemusten tutkiminen avaa tarkasteltavaksi, miten ihmiselle tärkeäksi muodostunut musiikkimuisto sisällyttää sekä pelikokemuksen elementtejä että pelin ulkopuolelle ulottuvia merkityksiä.
Tutkimuksen ytimenä on laaja, tarinakuvauksin ja haastatteluin kerättävä aineisto ihmisille tärkeiksi muodostuneista pelimusiikkikokemuksista. Projektin tavoitteena on aineiston pohjalta muotoilla teoreettinen ja metodologinen viitekehys pelillisen estetiikan ymmärtämiseksi. Musiikki ei ole irrallinen osa pelikokemusta vaan sen kokeminen yhdistyy pelin toiminnallisuuteen, pelin tarjoamaan kuvitteelliseen maailmaan, sekä pelin kanssa muodostuneeseen suhteeseen pelaajan elämässä.
Projekti on organisoitu kolmeen työpakettiin, joissa tutkitaan pelimusiikkimuistoja kirjoitettujen tarinoiden (1) sekä mikrofenomenologisten haastatteluiden (2) kautta, päämääränä aineistolähtöinen teorian muodostaminen ja testaaminen (3). Projektin muodostama teoreettinen ymmärrys tarjoaa näkökulman, joka jäsentää pelien ja musiikin merkityksiä toiminnallisesti organisoituneina rakenteina, sekä korostaa musiikin kuuntelemista pohjimmiltaan aktiivisena ja arkielämän käytäntöihin sitoutuvana toimintana.
Tutkimuksen ytimenä on laaja, tarinakuvauksin ja haastatteluin kerättävä aineisto ihmisille tärkeiksi muodostuneista pelimusiikkikokemuksista. Projektin tavoitteena on aineiston pohjalta muotoilla teoreettinen ja metodologinen viitekehys pelillisen estetiikan ymmärtämiseksi. Musiikki ei ole irrallinen osa pelikokemusta vaan sen kokeminen yhdistyy pelin toiminnallisuuteen, pelin tarjoamaan kuvitteelliseen maailmaan, sekä pelin kanssa muodostuneeseen suhteeseen pelaajan elämässä.
Projekti on organisoitu kolmeen työpakettiin, joissa tutkitaan pelimusiikkimuistoja kirjoitettujen tarinoiden (1) sekä mikrofenomenologisten haastatteluiden (2) kautta, päämääränä aineistolähtöinen teorian muodostaminen ja testaaminen (3). Projektin muodostama teoreettinen ymmärrys tarjoaa näkökulman, joka jäsentää pelien ja musiikin merkityksiä toiminnallisesti organisoituneina rakenteina, sekä korostaa musiikin kuuntelemista pohjimmiltaan aktiivisena ja arkielämän käytäntöihin sitoutuvana toimintana.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Tieteenalat
YSO-asiasanat
Vapaat asiasanat
pelimusiikkimuistot
enaktiivinen teoria
pelillinen estetiikka
enaktiivinen teoria
pelillinen estetiikka
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Eight types of video game experience (2025) Vahlo, Jukka; et al.; A1; OA
- Exploring music-based attachment to video games through affect expressions in written memories (2025) Tuuri, Kai; et al.; A1; OA
- Informal learning and wellbeing outcomes of gameplay and their associations with gameplay motivation (2023) Vahlo, Jukka; et al.; A1; OA
- In Pursuit of Measuring Pre-reflective Music Listening Experiences (2022) Tuuri, Kai; et al.; A4; OA; 978-1-4503-9701-8
- Käsitemetaforan näkökulma pelimusiikin henkilökohtaiseen merkityksellisyyteen (2022) Koskela, Oskari; et al.; A1; OA
- Musiikki, Vol 52 Nro 4: Pelimusiikin tutkimus Suomessa -teemanumero (2022) Lehtonen, Lasse; et al.; C2; OA
- Pelimusiikin käyttötavat ja funktiot suomalaisten arjessa (2022) Tuuri, Kai; et al.; A1; OA
- Player perceptions of informal learning in non-educational games (2022) Välisalo, Tanja; et al.; A4; OA; 978-1-914587-52-8
- Videopelien musiikin tutkimus : kasvava ala Suomessa (2022) Lehtonen, Lasse; et al.; B1; OA
- Digital Games as a Source of English Vocabulary for Finnish Writers (2021) Tissari, Heli; et al.; A3; OA; 978-3-11-073394-5