Etäopetusvierailu Universität Greifswald, Saksa, 8.6.-30.6.2020
Main funder
Funder's project number: OPH-1237-2020
Funds granted by main funder (€)
- 3 656,25
Funding program
Project timetable
Project start date: 08/06/2020
Project end date: 30/06/2020
Summary
Verkkoluentosarja: suomalaisen nykyproosan muotoja ja kerrontaa” (Institut für Fennistik und Skandinavistik, Universität Greifswald)
Suunnittelemani kurssi käsittelee suomalaisen 2000-luvulla julkaistun proosan ja sen kerronnan muotoja. Kaunokirjallinen lukemisto koostuu 2000-luvulla ilmestyneistä suomalaisista – myös saksaksi käännetyistä – tiettyyn aikaan ja paikkaan selkeästi kytkeytyvistä romaaneista, jotka arvostelu-, palkinto- tai myyntimenestyksensä kautta asettuvat kirjallisuuden valtavirtaan mutta lainaavat samalla erilaisia kaunokirjallisia keinoja marginaalisemmasta proosasta. Luennot tarkastelevat ja hahmottavat niitä tapoja ja periaatteita, joilla proosakirjallisuus rakentuu ja sulauttaa itseenä jokapäiväistä todellisuutta ja muita tekstejä.
Kurssin kirjallisuudentutkimuksellinen lähtökohta on käydä lävitse kertovan tekstin teorioita ja lähestymistapoja (klassinen ja jälkiklassinen narratologia) kaunokirjallisen lukemiston kautta käsiteltynä, huomioiden myös muut romaanimuotoon liittyvät hedelmälliset diskursiivis-materialistiset tulokulmat, kuten arkipäivän (teksti)materiaalien ja kirjallisuuden limittyminen, intermediaalisuus sekä temaattiset kytkökset erilaisiin historiallisiin ja kulttuurisiin ilmiöihin.
Suunnittelemani kurssi käsittelee suomalaisen 2000-luvulla julkaistun proosan ja sen kerronnan muotoja. Kaunokirjallinen lukemisto koostuu 2000-luvulla ilmestyneistä suomalaisista – myös saksaksi käännetyistä – tiettyyn aikaan ja paikkaan selkeästi kytkeytyvistä romaaneista, jotka arvostelu-, palkinto- tai myyntimenestyksensä kautta asettuvat kirjallisuuden valtavirtaan mutta lainaavat samalla erilaisia kaunokirjallisia keinoja marginaalisemmasta proosasta. Luennot tarkastelevat ja hahmottavat niitä tapoja ja periaatteita, joilla proosakirjallisuus rakentuu ja sulauttaa itseenä jokapäiväistä todellisuutta ja muita tekstejä.
Kurssin kirjallisuudentutkimuksellinen lähtökohta on käydä lävitse kertovan tekstin teorioita ja lähestymistapoja (klassinen ja jälkiklassinen narratologia) kaunokirjallisen lukemiston kautta käsiteltynä, huomioiden myös muut romaanimuotoon liittyvät hedelmälliset diskursiivis-materialistiset tulokulmat, kuten arkipäivän (teksti)materiaalien ja kirjallisuuden limittyminen, intermediaalisuus sekä temaattiset kytkökset erilaisiin historiallisiin ja kulttuurisiin ilmiöihin.