Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen (tutkimuskulut)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 336148
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 87 144,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2020
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2023
Tiivistelmä
Tässä 5-vuotisessa hankkeessa tutkitaan, millainen vaikutus kodin ja koulun oppimisympäristöillä on lasten oppimiseen alakoulussa. Tutkimuksessa tarkastellaan niitä suoria ja epäsuoria keinoja, jotka ohjaavat vanhempien ja opettajien päätöksiä sekä johtavat oppilaiden positiivisiin oppimistuloksiin. Tutkimuksessa käsitellään mm. myös, miten aikuisten vuorovaikutus, lapsen luonne ja kulttuuriympäristö (Suomi Liettua) vaikuttavat oppimisympäristöihin ja akateemisiin tuloksiin. Tällä kaikella pyritään luomaan hyödyllisiä suuntaviivoja vanhemmille, kouluttajille ja päättäjille.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Simple View of Reading Across the Transition from Kindergarten to Grade 1 in a Transparent Orthography (2024) Silinskas, Gintautas; et al.; A1; OA
- Academic support from teachers and parents during grade 2 : Links to teacher perceived children's task persistence (2023) Davolyte, Justina; et al.; A1; OA
- School and family environments promote adolescents’ financial confidence : Indirect paths to financial literacy skills in Finnish PISA 2018 (2023) Silinskas, Gintautas; et al.; A1; OA
- Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers (2023) Jaruseviciute, Vilija; et al.; A1; OA
- Maternal homework approach and adolescents’ academic skills : The mediating role of task values (2022) Silinskas, Gintautas; et al.; A1; OA
- Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills (2022) Kikas, Eve; et al.; A1; OA
- Patterns of Children’s Relationships With Parents and Teachers in Grade 1 : Links to Task Persistence and Performance (2022) Silinskas, Gintautas; et al.; A1; OA
- Financial literacy among Finnish adolescents in PISA 2018 : the role of financial learning and dispositional factors (2021) Silinskas, Gintautas; et al.; A1; OA
- Parental Teaching of Reading and Spelling Across the Transition From Kindergarten to Grade 1 (2021) Silinskas, Gintautas; et al.; A1; OA
- Home Literacy Activities and Children’s Reading Skills, Independent Reading, and Interest in Literacy Activities From Kindergarten to Grade 2 (2020) Silinskas, Gintautas; et al.; A1; OA