Tietotyön uusi vaihde: Covid-19 myötä syntyneet etätyön kehitys- ja liiketoimintamahdollisuudet (FutuRemote)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 40981/31/2020
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 59 830,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.10.2020
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.05.2021
Tiivistelmä
FutuRemote-hankkeessa keskitytään Covid-19 -pandemian aiheuttamaan merkittävään ja
peruuttamattomaan tietotyön disruptioon: siirtymiseen digitaaliseen etätyöhön. Tavoitteenamme on
osallistuvien yritysten kanssa ymmärtää tuloksellisen etätyön ja yhteistyön tarpeita ja tunnistaa
ratkaisumahdollisuuksia. Pitkällä tähtäimellä pyrimme soveltavan tutkimuksen pohjalta kehittämään
erilaisia rakenteellisia, sosiaalisia ja tietoteknisiä edellytyksiä tietotyön organisoinnin digiloikan
vauhdittamiseksi. Co-creation-vaiheen tutkimuksellisessa osuudessa luomme tietopohjan, joka
tukee yritysten kehitystyötä. Tätä varten analysoimme huhtikuusta 2020 lähtien kerättyjen
pitkittäisaineistojen (kyselyt) perusteella suomalaisten työntekijöiden ja organisaatioiden
kokemuksia siirtymisestä etätyöhön Covid-19 pandemian seurauksena sekä peilaamme löydöksiä
kansainvälisiin tutkimuksiin. Laadullisen ja määrällisen analyysin avulla luomme tilannekuvan
etätyönä tehtävän tietotyön haasteista ja onnistumisista Suomessa, mikä tarjoaa ainutlaatuisen
näkymän uudenlaisiin kehitys- ja liiketoimintamahdollisuuksiin. Lisäksi co-creation-vaiheessa
selvitetään osallistuvien yritysten intressejä kehittää tarpeita vastaavia tuotteita ja palveluita sekä
käynnistetään monialaisen ja toisiaan täydentävän yrityskonsortion liiketoimintaekosysteemin
rakentaminen.
peruuttamattomaan tietotyön disruptioon: siirtymiseen digitaaliseen etätyöhön. Tavoitteenamme on
osallistuvien yritysten kanssa ymmärtää tuloksellisen etätyön ja yhteistyön tarpeita ja tunnistaa
ratkaisumahdollisuuksia. Pitkällä tähtäimellä pyrimme soveltavan tutkimuksen pohjalta kehittämään
erilaisia rakenteellisia, sosiaalisia ja tietoteknisiä edellytyksiä tietotyön organisoinnin digiloikan
vauhdittamiseksi. Co-creation-vaiheen tutkimuksellisessa osuudessa luomme tietopohjan, joka
tukee yritysten kehitystyötä. Tätä varten analysoimme huhtikuusta 2020 lähtien kerättyjen
pitkittäisaineistojen (kyselyt) perusteella suomalaisten työntekijöiden ja organisaatioiden
kokemuksia siirtymisestä etätyöhön Covid-19 pandemian seurauksena sekä peilaamme löydöksiä
kansainvälisiin tutkimuksiin. Laadullisen ja määrällisen analyysin avulla luomme tilannekuvan
etätyönä tehtävän tietotyön haasteista ja onnistumisista Suomessa, mikä tarjoaa ainutlaatuisen
näkymän uudenlaisiin kehitys- ja liiketoimintamahdollisuuksiin. Lisäksi co-creation-vaiheessa
selvitetään osallistuvien yritysten intressejä kehittää tarpeita vastaavia tuotteita ja palveluita sekä
käynnistetään monialaisen ja toisiaan täydentävän yrityskonsortion liiketoimintaekosysteemin
rakentaminen.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Employees’ perceptions of relational communication in full-time remote work in the public sector (2022) Jämsen, Rasa; et al.; A1; OA
- The impact of remote work and mediated communication frequency on isolation and psychological distress (2022) Van Zoonen, Ward; et al.; A1; OA
- Factors Influencing Adjustment to Remote Work : Employees’ Initial Responses to the COVID-19 Pandemic (2021) van Zoonen, Ward; et al.; A1; OA