Kehityksellisen kielihäiriön ennaltaehkäisy –hanke, osatutkimus 3: Mitkä puheen ymmärtämisen kuntoutuksen piirteet ovat yhteydessä sen tehokkuuteen? Katsaus tutkimuskirjallisuuteen.


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumero22/26/2020


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 40 000,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä30.10.2020

Hankkeen päättymispäivämäärä30.06.2023


Tiivistelmä

Tutkimus koostuu kahdesta osa-alueesta, eli esikielellisen kielen kehityksen vaiheessa toteutetusta interventiosta ja varhaiskasvatuksen liittämisestä osaksi interventiota.
Lasten kehitykselliset puheen ymmärtämisen vaikeudet ovat riski pitkäaikaisiin kielellisiin häiriöihin, jotka ovat laajasti yhteydessä osallistumisen ja oppimisen rajoitteisiin sekä mielenterveysongelmiin. Tutkimuksen tarkoituksena on puuttua kielelliseen kehitykseen heti riskitekijöiden ensimerkkien ilmaannuttua suuntaamalla interventio kielen kehityksen varhaisvaiheisiin. Vanhemmat ovat keskeisessä roolissa intervention toteuttajina. Tavoitteena on myös luoda varhaiskasvatukseen valmiudet varhaisen kielen kehityksen tukemiseen. Interventio toteutetaan yhteistyössä pienten lasten vanhempien ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa, tarjoten pienille lapsille kielen kehityksen tuki arjen vuorovaikutustilanteissa. Tutkimuskysymykset liittyvät varhaisen intervention vaikuttavuuteen ja varhaiskasvatuksen osuuteen pienen lapsen kielen kehityksen tukemisessa.


Vastuullinen johtaja


Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)


Päävastuullinen yksikkö


Seurantakohteet


Viimeisin päivitys 2023-13-11 klo 09:34