Kehityksellisen kielihäiriön ennaltaehkäisy –hanke, osatutkimus 3: Mitkä puheen ymmärtämisen kuntoutuksen piirteet ovat yhteydessä sen tehokkuuteen? Katsaus tutkimuskirjallisuuteen.
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 22/26/2020
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 40 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 30.10.2020
Hankkeen päättymispäivämäärä: 30.06.2023
Tiivistelmä
Tutkimus koostuu kahdesta osa-alueesta, eli esikielellisen kielen kehityksen vaiheessa toteutetusta interventiosta ja varhaiskasvatuksen liittämisestä osaksi interventiota.
Lasten kehitykselliset puheen ymmärtämisen vaikeudet ovat riski pitkäaikaisiin kielellisiin häiriöihin, jotka ovat laajasti yhteydessä osallistumisen ja oppimisen rajoitteisiin sekä mielenterveysongelmiin. Tutkimuksen tarkoituksena on puuttua kielelliseen kehitykseen heti riskitekijöiden ensimerkkien ilmaannuttua suuntaamalla interventio kielen kehityksen varhaisvaiheisiin. Vanhemmat ovat keskeisessä roolissa intervention toteuttajina. Tavoitteena on myös luoda varhaiskasvatukseen valmiudet varhaisen kielen kehityksen tukemiseen. Interventio toteutetaan yhteistyössä pienten lasten vanhempien ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa, tarjoten pienille lapsille kielen kehityksen tuki arjen vuorovaikutustilanteissa. Tutkimuskysymykset liittyvät varhaisen intervention vaikuttavuuteen ja varhaiskasvatuksen osuuteen pienen lapsen kielen kehityksen tukemisessa.
Lasten kehitykselliset puheen ymmärtämisen vaikeudet ovat riski pitkäaikaisiin kielellisiin häiriöihin, jotka ovat laajasti yhteydessä osallistumisen ja oppimisen rajoitteisiin sekä mielenterveysongelmiin. Tutkimuksen tarkoituksena on puuttua kielelliseen kehitykseen heti riskitekijöiden ensimerkkien ilmaannuttua suuntaamalla interventio kielen kehityksen varhaisvaiheisiin. Vanhemmat ovat keskeisessä roolissa intervention toteuttajina. Tavoitteena on myös luoda varhaiskasvatukseen valmiudet varhaisen kielen kehityksen tukemiseen. Interventio toteutetaan yhteistyössä pienten lasten vanhempien ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa, tarjoten pienille lapsille kielen kehityksen tuki arjen vuorovaikutustilanteissa. Tutkimuskysymykset liittyvät varhaisen intervention vaikuttavuuteen ja varhaiskasvatuksen osuuteen pienen lapsen kielen kehityksen tukemisessa.