Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)

Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumero335727


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 1 014 249,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.10.2020

Hankkeen päättymispäivämäärä30.09.2023


Tiivistelmä

One of the main challenges of our times is the wide and rapid spread of misinformation and disinformation on the Internet. The exposure to false information, in conjunction with poor Critical Reading (CR) skills, may endanger citizens’ possibilities to form evidence-informed decisions on important issues in their lives. Previous research suggests that our education system has not been able to prepare all adolescents with sufficient critical reading skills, to analyze, evaluate, and interpret conflicting information they encounter. Even though politicians have recognized the importance of CR skills, there is a need for effective, research-based practices to address this challenge. As critical reading in the Internet era is complex, we believe that not a single actor can solve the challenge of educating critical readers alone. Instead, there is a need for a coordinated effort between families, schools, libraries, the third sector, and researchers to support the development of critical readers. Our multidisciplinary CRITICAL consortium combining fields of education, psychology, computer science, and geography will take a lead to coordinate this effort. The CRITICAL project will develop research-based educational practices and intelligent digital learning materials for CR education, and provide new knowledge and recommendations for policymakers and practitioners to support adolescents’ critical reading


Vastuullinen johtaja


Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)

Yhteyshenkilö (kyllä/ei)Kyllä

Yhteyshenkilö (kyllä/ei)Kyllä


Päävastuullinen yksikkö


Seurantakohteet

ProfiloitumisalueMonitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe


Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset

  
Go to first page
  
Go to previous page
  
1/2
  
Go to next page
  
Go to last page
  


Liittyvät tutkimusaineistot


Viimeisin päivitys 2024-17-04 klo 12:58