Ongelmapelaaminen työelämässä (OT)


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumero200349


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 150 000,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.01.2021

Hankkeen päättymispäivämäärä31.05.2023


Tiivistelmä

Digitaalinen pelaaminen on ollut Suomessa jo vuosikausia kokokansan harrastus. Samalla ongelmallinen digipelaaminen on muodostunut keskustelunaiheeksi, joka kulminoitui 2019 Maailman terveysjärjestön päätökseen luokitella ongelmapelaaminen riippuvuudeksi ("gaming disorder"). Päihteiden käytön ja rahapelaamisen rinnalla riippuvuusdiagnoosin voi nyt siis saada myös liiallisesta Angry Birds, Fortnite ja Super Mario-pelaamisesta. Projektimme kartoittaa kyseisen globaaliksi taudiksi nousseen "ongelmapelaamisen" asemaa Suomen työterveydessä ja tuottaa siihen ratkaisuja. Tutkimus rakentaa perusteet ymmärtää 1) miten ongelmapelaaminen ilmenee Suomen työelämässä, 2) miten voimme erottaa työssäkäyvän ongelmapelaajan terveestä aktiivisesta peliharrastajasta sekä 3) miten voimme auttaa ja ehkäistä työssäkäyviä ongelmapelaajia.


Vastuullinen johtaja


Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)


Päävastuullinen yksikkö


Seurantakohteet

ProfiloitumisalueFyysinen aktiivisuus eliniän aikana (Jyväskylän yliopisto JYU) PACTSHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well


Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset

  
Go to first page
  
Go to previous page
  
1/2
  
Go to next page
  
Go to last page
  

Viimeisin päivitys 2023-13-11 klo 09:25