Ongelmapelaaminen työelämässä (OT)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 200349
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 150 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.01.2021
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.05.2023
Tiivistelmä
Digitaalinen pelaaminen on ollut Suomessa jo vuosikausia kokokansan harrastus. Samalla ongelmallinen digipelaaminen on muodostunut keskustelunaiheeksi, joka kulminoitui 2019 Maailman terveysjärjestön päätökseen luokitella ongelmapelaaminen riippuvuudeksi ("gaming disorder"). Päihteiden käytön ja rahapelaamisen rinnalla riippuvuusdiagnoosin voi nyt siis saada myös liiallisesta Angry Birds, Fortnite ja Super Mario-pelaamisesta. Projektimme kartoittaa kyseisen globaaliksi taudiksi nousseen "ongelmapelaamisen" asemaa Suomen työterveydessä ja tuottaa siihen ratkaisuja. Tutkimus rakentaa perusteet ymmärtää 1) miten ongelmapelaaminen ilmenee Suomen työelämässä, 2) miten voimme erottaa työssäkäyvän ongelmapelaajan terveestä aktiivisesta peliharrastajasta sekä 3) miten voimme auttaa ja ehkäistä työssäkäyviä ongelmapelaajia.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Fyysinen aktiivisuus eliniän aikana (Jyväskylän yliopisto JYU) PACTS; Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Gaming at the Workplace : an Investigation of the Relationship between Videogames and Occupational Health in the Age of Gaming Disorder (2023) Karhulahti, Veli-Matti; et al.; D4; OA; 978-951-39-9656-7
- Life Thinning and Gaming Disorder : A Longitudinal Qualitative Registered Report (2023) Karhulahti, Veli-Matti; et al.; A1; OA
- Measuring Internet Gaming Disorder and Gaming Disorder : A Qualitative Content Validity Analysis of Validated Scales (2023) Karhulahti, Veli-Matti; et al.; A1; OA
- Ontological diversity in gaming disorder measurement : a nationally representative registered report (2023) Karhulahti, Veli-Matti; et al.; A1; OA
- Reasons for qualitative psychologists to share human data (2023) Karhulahti, Veli‐Matti; A1; OA
- Reply to Billieux and Fournier (2022) : collaborative shortcut to ontological diversity (2023) Karhulahti, Veli-Matti; et al.; B1; OA
- Videopelaamisen, työkyvyn ja työstä palautumisen suhde : kansallisesti edustava rekisteröity tutkimusraportti (2023) Karhulahti, Veli-Matti; et al.; A1; OA
- Why do adults seek treatment for gaming (disorder)? : A qualitative study (2023) Karhulahti, Veli-Matti; et al.; A1; OA
- Digipelaaminen ja työelämä (2022) Karhulahti, Veli-Matti; D2; 978-952-360-061-4
- Eight Hypotheses on Technology Use and Psychosocial Wellbeing: A Bicultural Phenomenological Study of Gaming during the COVID-19 Pandemic (2022) Karhulahti, Veli-Matti; et al.; A1; OA