Ongelmapelaaminen työelämässä (OT)


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 200349


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 150 000,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.01.2021

Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2022


Tiivistelmä

Digitaalinen pelaaminen on ollut Suomessa jo vuosikausia kokokansan harrastus. Samalla ongelmallinen digipelaaminen on muodostunut keskustelunaiheeksi, joka kulminoitui 2019 Maailman terveysjärjestön päätökseen luokitella ongelmapelaaminen riippuvuudeksi ("gaming disorder"). Päihteiden käytön ja rahapelaamisen rinnalla riippuvuusdiagnoosin voi nyt siis saada myös liiallisesta Angry Birds, Fortnite ja Super Mario-pelaamisesta. Projektimme kartoittaa kyseisen globaaliksi taudiksi nousseen "ongelmapelaamisen" asemaa Suomen työterveydessä ja tuottaa siihen ratkaisuja. Tutkimus rakentaa perusteet ymmärtää 1) miten ongelmapelaaminen ilmenee Suomen työelämässä, 2) miten voimme erottaa työssäkäyvän ongelmapelaajan terveestä aktiivisesta peliharrastajasta sekä 3) miten voimme auttaa ja ehkäistä työssäkäyviä ongelmapelaajia.


Vastuullinen johtaja


Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)


Päävastuullinen yksikkö


Sisäinen seurantakohde


Liittyvät julkaisut


Viimeisin päivitys 2021-17-03 klo 12:04