Koululiikunta yläkoululaisten vapaa-ajan liikunnan edistämisessä: teoriaperustainen satunnaistettu, kontrolloitu interventio
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: OKM/62/626/2016, OKM/74/626/2017 ja OKM/73/626/2018
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 377 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.01.2017
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.05.2021
Tiivistelmä
Tavoitteena on kehittää liikunnanopettajien välittämä autonomian tukemiseen perustuva kustannustehokas interventio. Interventio perustuu transkontekstuaaliseen malliin, jonka mukaan tuettaessa koululiikunnassa oppilaiden itseohjautuvaa, autonomista motivaatiota edistetään samalla motivaatiota liikkua vapaa-ajalla. Tutkimusasetelmana on klusterisatunnaistettu odotuslistakontrolliasetelma, jossa satunnaistetaan koulut (n=12) ja opettajat (n=24), joiden oppilaat (n=476) kutsutaan tutkimukseen. Koeryhmän opettajille järjestetään 12 tunnin koulutus autonomisen motivaation edistämisstrategioista liikunnanopetuksessa ja kontrolliryhmän opettajille vastaavan pituinen perustietoa liikunnanopetuksesta jakava koulutus. Lähtötilanteessa ja seurantamittauksissa neljän, yhdeksän ja neljäntoista viikon kuluttua mitataan oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ja psykologisia väliin tulevia muuttujia. Tutkimus lisää tietoamme selvittämällä koulun liikuntakasvatuksen vaikutusta vapaa-ajan liikuntaan.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Yhteyshenkilö (kyllä/ei): Kyllä | |
Yhteyshenkilö (kyllä/ei): Kyllä | |
Yhteyshenkilö (kyllä/ei): Kyllä |
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Social cognition, personality and social-political correlates of health behaviors : Application of an integrated theoretical model (2024) Griffith, Zoe M.; et al.; A1; OA
- Predictors of school students’ leisure-time physical activity : An extended trans-contextual model using Bayesian path analysis (2021) Polet, Juho; et al.; A1; OA
- Predicting change in middle school students’ leisure-time physical activity participation : A prospective test of the trans-contextual model (2020) Polet, Juho; et al.; A1; OA
- Testing a physical education-delivered autonomy supportive intervention to promote leisure-time physical activity in lower secondary school students : the PETALS trial (2020) Schneider, Jekaterina; et al.; A1; OA