Move! -järjestelmän yhteys oppilaiden fyysiseen toimintakykyyn, fyysiseen aktiivisuuteen ja liikuntamotivaatioon.
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: OKM/61/626/2016, 70/626/2017, 76/626/2018
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 255 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.04.2017
Hankkeen päättymispäivämäärä: 30.06.2021
Tiivistelmä
Fyysisen toimintakyvyn seuranta- ja palautejärjestelmä Move! on uusi innovaatio Suomen peruskouluissa. Move!:n tavoitteena on edistää oppilaiden fyysistä toimintakykyä ja liikunta-aktiivisuutta. Move! -järjestelmä on osa perusopetuksen vuonna 2016 voimaan astuvaa opetussuunnitelmaa ja se on suunnattu kaikille suomalaisille 5. ja 8. luokkalaisille. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia oppilaiden motivaatio- ja tunnekokemuksia osana Move! järjestelmää, sekä analysoida onko Move! järjestelmällä yhteyttä oppilaiden liikunta-aktiivisuuteen ja haluun kehittää fyysistä toimintakykyä. Lisäksi tarkoituksena on selvittää liikuntaa opettavien opettajien, kouluterveydenhoitajien, koululääkärien sekä vanhempien käyttökokemuksia Move! -järjestelmästä. Aiempi tutkimus on tuottanut ristiriitaista tietoa liikuntatunneilla tapahtuvan fyysisen testauksen yhteydestä oppilaiden motivaatioon, tunnekokemuksiin ja fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimusprojekti auttaa kehittämään Move! -järjestelmää sekä liikunnan opettajien koulutusta ja täydennyskoulutusta.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- The relationships among motivational climate, perceived competence, physical performance, and affects during physical education fitness testing lessons (2022) Huhtiniemi, Mikko; et al.; A1; OA
- Development of accelerometer‐based light to vigorous physical activity in fitness profiles of school‐aged children (2021) Gråstén, Arto; et al.; A1; OA
- Finnish students’ enjoyment and anxiety levels during fitness testing classes (2021) Huhtiniemi, Mikko; et al.; A1; OA
- Physical activity and sedentary time during physical education lessons between different physical activity groups of a sample of finnish 11-year-old students (2019) Salin, Kasper; et al.; A1; OA