Lasten fyysinen aktiivisuus ja liikkumattomuus. Liikkumattomuuden raja-arvot ja luokkatilan mahdollisuudet istumisen vähentämisessä (CHIPASE)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: OKM/59/626/2016, 69/626/2017, 77/626/2018
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 315 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.04.2017
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2020
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään 8-11 vuotiaiden lasten liikkumattomuuskäsitettä käyttämällä useaa eri objektiivista mittaria sekä laboratoriotesteissä että normaalin päivittäisen elämän aikana. Koska sisätilojen fyysinen ympäristö on yksi liikkumattomuusepidemian haasteista, tutkimuksessa selvitetään luokkatilan sisustuksellisten ratkaisumallien mahdollisuutta vähentää liikkumattomuutta. Tutkimus tuo näyttöön perustuvaa tietoa siitä, miten investointi uusiin luokkatiloihin yhdessä opettajan toiminnan kanssa voi vaikuttaa oppilaiden sitoutumiseen ja hyvinvointiin. Tutkimus tuottaa myös täsmällistä tietoa lasten liikkumattomuudesta suositusten pohjaksi sekä siitä, millaiset luokkaympäristöt mahdollistavat liikkumattomuuden vähentämisen.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Fyysinen aktiivisuus eliniän aikana (Jyväskylän yliopisto JYU) PACTS
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Classroom-based physical activity and teachers’ instructions on students’ movement in conventional classrooms and open learning spaces (2023) Hartikainen, Jani; et al.; A1; OA
- Sedentary behaviour, physical activity and engagement in open learning spaces and conventional classrooms in primary school settings (2023) Hartikainen, Jani; G5; OA; 978-951-39-9840-0
- Sedentary Patterns and Sit-to-Stand Transitions in Open Learning Spaces and Conventional Classrooms among Primary School Students (2022) Hartikainen, Jani; et al.; A1; OA
- Associations of age, body size, and maturation with physical activity intensity in different laboratory tasks in children (2021) Haapala, Eero A.; et al.; A1; OA
- Associations of Classroom Design and Classroom-Based Physical Activity with Behavioral and Emotional Engagement among Primary School Students (2021) Hartikainen, Jani; et al.; A1; OA
- Associations of fitness, motor competence, and adiposity with the indicators of physical activity intensity during different physical activities in children (2021) Haapala, Eero A; et al.; A1; OA
- Comparison of Classroom-based Sedentary Time and Physical Activity in Conventional Classrooms and Open Learning Spaces Among Elementary School Students (2021) Hartikainen, Jani; et al.; A1; OA
- Kuinka mitata lasten liikkumista? (2021) Juutinen Finni, Taija; et al.; D1; OA
- Luokkatilan vaikutus lasten fyysiseen aktiivisuuteen (2021) Juutinen, Taija; et al.; D1; OA
- Physical activity accumulation along the intensity spectrum differs between children and adults (2021) Rantalainen, Timo; et al.; A1; OA