Kieli-ideologiat ja Csángójen koulutusohjelma: Kielen keksimistä tai poistamista?
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 299133
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 434 485,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2016
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2021
Tiivistelmä
Projekti tutkii kieli-ideologioita kielenelvytysohjelman käynnistämien muutosprosessien yhteydessä. Moldavian csángót ovat Euroopan arvoituksellisin vähemmistö, joka on kohdannut paljon syrjintää Romaniassa. Euroopan Neuvosto tunnusti Moldavian csángójen kielen suosituksessaan v. 2001. Verrattaen menestyksekäs unkarin kielikoulutusohjelma käynnistyi samana vuonna. Aiemman tutkimuksen perusteella, sekä kielen 'keksiminen' ja 'poistaminen' (Pennycook & Makoni 2006) luonnehtivat csángójen kielitilannetta. Tutkimuskysymykseni on: miten kielikoulutusohjelmaan osallistuvat csángót identifikoituvat kielenelvytysohjelman yhteydessä? Aineisto kerätään monipaikkaisen etnografisen kenttätyön avulla csángóyhteisöistä. Aineeston keruuseen kuuluu myös luokkahuonevuorovaikutuksen videointia ja lasten, vanhempien sekä opettajien (visuaalisia ja perinteisiä) haastatteluja. Tutkimuksen päämääränä on myös auttaa csángó-yhteisöjä näkemään kielensä resussina.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Tieteenalat
Seurantakohteet
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Building participatory video projects for multilingual schoolscapes (2024) Szabó, Tamás Péter; et al.; A1; OA
- From grassroots literacy to transliteracies in the educational context of the Moldavian Csángó (2024) Laihonen, Petteri; et al.; A1; OA
- Marginalisation: non-dominant language learning and teaching from a comparative perspective (2023) Brown, Kara D.; et al.; A1; OA
- Material Change : The Case of Co-located Schools (2023) Laihonen, Petteri; et al.; A3; OA; 978-3-031-13847-8
- Participatory sociolinguistics across researchers’ and participants’ language ideologies (2023) Bodó, Csanád; et al.; A1; OA
- Dynamics of the International and National in Finnish and Hungarian Higher Education 1990–2020 (2022) Ferenc, Viktória; et al.; A3; OA; 978-1-80073-315-2
- Multilingualism in the Banat : A Focus on Intellectual Perspectives through the Analysis of Literary Works (2022) Laihonen, Petteri; A1; OA
- Participation in sociolinguistic research (2022) Bodó, Csanád; et al.; A2; OA
- From ‘no dogs here!’ to ‘beware of the dog!’ : restricting dog signs as a reflection of social norms (2021) Halonen, Mia; et al.; A1; OA
- János Péntek-Attila Benő: A magyar nyelv Romániában (Erdélyben) (2021) Biró, Enikő; et al.; B1; OA