Kieli-ideologiat ja Csángójen koulutusohjelma: Kielen keksimistä tai poistamista?
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 299133
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 434 485,00
Rahoitusohjelma
- Akatemiatutkijan tehtävä, SA (Suomen Akatemia)
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2016
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2021
Tiivistelmä
Projekti tutkii kieli-ideologioita kielenelvytysohjelman käynnistämien muutosprosessien yhteydessä. Moldavian csángót ovat Euroopan arvoituksellisin vähemmistö, joka on kohdannut paljon syrjintää Romaniassa. Euroopan Neuvosto tunnusti Moldavian csángójen kielen suosituksessaan v. 2001. Verrattaen menestyksekäs unkarin kielikoulutusohjelma käynnistyi samana vuonna. Aiemman tutkimuksen perusteella, sekä kielen 'keksiminen' ja 'poistaminen' (Pennycook & Makoni 2006) luonnehtivat csángójen kielitilannetta. Tutkimuskysymykseni on: miten kielikoulutusohjelmaan osallistuvat csángót identifikoituvat kielenelvytysohjelman yhteydessä? Aineisto kerätään monipaikkaisen etnografisen kenttätyön avulla csángóyhteisöistä. Aineeston keruuseen kuuluu myös luokkahuonevuorovaikutuksen videointia ja lasten, vanhempien sekä opettajien (visuaalisia ja perinteisiä) haastatteluja. Tutkimuksen päämääränä on myös auttaa csángó-yhteisöjä näkemään kielensä resussina.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
- Yhteyshenkilö (kyllä/ei):
Päävastuullinen yksikkö
Tieteenalat
Liittyvät julkaisut
- A moldvai csángómagyar oktatás nyelvi céljai a tanárok szempontjából (2020) Laihonen, Petteri; et al.; A1
- Book review: CSERNICSKÓ ISTVÁN: Fények és árnyak: Kárpátalja nyelvi tájképéből (2020) Laihonen, Petteri; B1; OA
- Do concepts and methods have ethics? (2020) Laihonen, Petteri; D1; OA
- Foreword. Ukrainian language policy gone astray (2020) Laihonen, Petteri; B2; OA
- Körkérdések a moldvai csángók kutatásáról és jelenérõl (2020) Lajos, Veronika; et al.; B1; OA
- „Nagyon hamar kiderült, hogy nem tudok úgy foglalkozni velük, mint a székelyföldi gyerekekkel” : A moldvai csángómagyar oktatás nyelvi céljai a tanárok szempontjából (2020) Laihonen, Petteri; et al.; A4
- The Moldavian Csángós : the Hungarian speaking linguistic minority in North-Eastern Romania (2020) Laihonen, Petteri; et al.; A1; OA
- Transzlingválás és a moldvai csángómagyar oktatás (2020) Laihonen, Petteri; A4
- From ‘no dogs here!’ to ‘beware of the dog!’ : restricting dog signs as a reflection of social norms (2019) Halonen, Mia; et al.; A1; OA
- Studying the visual and material dimensions of education and learning (2018) Laihonen, Petteri; et al.; B1; OA