Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi (HisLit)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 294487
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 280 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2016
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2020
Tiivistelmä
Tekstien tulkinnan ja tuottamisen taidot ovat aktiivisen kansalaisuuden avaintaitoja, sillä tieto lisääntyy ja monimuotoistuu jatkuvasti. Perustekstitaidot eivät enää riitä, vaan kansalaisten tulee hallita myös eri tiedonalojen tapoja tuottaa ja esittää tietoa. Erityisesti historia on tiedonalana kieli- ja tekstikeskeinen, sillä tulkinnat menneestä pohjaavat teksteihin ja esitetään teksteinä. Tässä monitieteisessä hankkeessa keskitymme lukioikäisten historian tekstitaitoihin ja niiden kehittämiseen kielitieteen, historian ja kasvatustieteen näkökulmista. Kohderyhmänä ovat sekä suomea äidinkielenä että toisena kielenä puhuvat lukiolaiset. Tuotamme tietoa historian kielestä, teksteistä sekä lukiolaisten tavoista ja kyvyistä tulkita ja rakentaa historiallista tietoa. Erilaisia tehtäviä ja opiskelutilanteita tutkimalla pyrimme kehittämään tiedonalakohtaisten tekstitaitojen opetusta ja arviointia niin, että se paremmin vastaisi sekä lukiokoulutuksen tavoitteita että yhteiskunnan tarpeita.
-
-
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Tieteenalat
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Rhizoanalysis of Sociomaterial Entanglements in Teacher Interviews (2023) Nikula, Tarja; et al.; A3; OA; 978-3-031-13847-8
- Historian opettajien käsityksiä tiedonalan tekstitaitojen opettamisesta lukiossa (2022) Sulkunen, Sari; et al.; A1; OA
- Orders of history : an ethnographic study on history education and the enacted curriculum (2022) Vesterinen, Ida; G4; OA; 978-951-39-9078-7
- Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä (2021) Paldanius, Hilkka; et al.; A1; OA
- Kuka aloitti kylmän sodan? : lukion historian aineistopohjaisen esseen tekstilaji tiedonalan tekstitaitojen näkökulmasta (2020) Paldanius, Hilkka; G5; OA; 978-951-39-8175-4
- Monilukutaito eri oppiaineissa (2020) Sulkunen, Sari; et al.; D2; OA; 978-952-337-206-1
- Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? : tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa (2020) Puustinen, Mikko; et al.; A1; OA
- Selostuksesta tulkintoihin : aineistojen esittäminen lukiolaisten historian esseissä (2019) Paldanius, Hilkka; A1; OA
- ”Tämä ulkopoliittinen linja saattoi olla ratkaiseva niitti” : Historiallinen perusteleminen lukiolaisten teksteissä (2019) Veijola, Anna; et al.; A3; OA; 978-952-5993-28-8