Opettaja-oppilas-vuorovaikutuksen yhteys oppimiseen ja motivaatioon: Monimenetelmäinen tutkimus
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 277299
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 226 069,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.01.2015
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2017
Tiivistelmä
Opettaja-oppilas-vuorovaikutuksella on merkittävä rooli oppilaiden motivaation ja suotuisan kehityksen tukemisessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettaja-oppilas-vuorovaikutuksen ja opettaja-oppilas-suhteen laadun yhteyttä oppilaiden motivaation ja koulutaitojen kehittymiseen koulu-uran eri vaiheissa.
Tutkimuksella on kolme päätavoitetta: 1) Tutkia opettaja-oppilas-vuorovaikutuksen yhteyttä oppilaiden motivaatioon ja
koulusuoriutumiseen koulu-uran eri vaiheissa. 2) Tutkia opettajan ominaisuuksien vaikutusta opettaja-oppilas-vuorovaikutukseen ja sitä kautta oppilaiden motivaatioon ja koulusuoriutumiseen. 3) Tutkia oppilaiden ominaisuuksien vaikutusta opettaja-oppilas-vuorovaikutukseen ja sitä kautta oppilaiden motivaatioon ja koulusuoriutumiseen.
Tutkimuksessa käytetään kahta pitkittäistutkimusaineistoa, joissa on laajasti tietoa opettaja-oppilas-vuorovaikutuksesta, opettaja-oppilas-suhteen laadusta sekä oppilaiden motivaatiosta ja koulutaidoista.
Tutkimuksella on kolme päätavoitetta: 1) Tutkia opettaja-oppilas-vuorovaikutuksen yhteyttä oppilaiden motivaatioon ja
koulusuoriutumiseen koulu-uran eri vaiheissa. 2) Tutkia opettajan ominaisuuksien vaikutusta opettaja-oppilas-vuorovaikutukseen ja sitä kautta oppilaiden motivaatioon ja koulusuoriutumiseen. 3) Tutkia oppilaiden ominaisuuksien vaikutusta opettaja-oppilas-vuorovaikutukseen ja sitä kautta oppilaiden motivaatioon ja koulusuoriutumiseen.
Tutkimuksessa käytetään kahta pitkittäistutkimusaineistoa, joissa on laajasti tietoa opettaja-oppilas-vuorovaikutuksesta, opettaja-oppilas-suhteen laadusta sekä oppilaiden motivaatiosta ja koulutaidoista.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Tieteenalat
YSO-asiasanat
Liittyvät julkaisut
- Investigating Bidirectional Links Between the Quality of Teacher-Child Relationships and Children’s Interest and Pre‐Academic Skills in Literacy and Math (2021) Pakarinen, Eija; et al.; A1; OA
- Classroom effect on primary school students’ self-concept in literacy and mathematics (2020) Vasalampi, Kati; et al.; A1; OA
- School grades as predictors of self-esteem and changes in internalizing problems : A longitudinal study from fourth through seventh grade (2020) Metsäpelto, Riitta-Leena; et al.; A1; OA
- Child-centered and teacher-directed practices in relation to calculation and word problem solving skills (2019) Pakarinen, Eija; et al.; A1
- Students' academic and emotional adjustment during the transition from primary to secondary school : a cross-lagged study (2019) Engels, Maaike C.; et al.; A1; OA
- Associations Between Reading Skills, Interest in Reading, and Teaching Practices in First Grade (2018) Kikas, Eve; et al.; A1
- A Validation Study of Classroom Assessment Scoring System-Secondary in the Finnish School Context (2018) Virtanen, Tuomo; et al.; A1; OA
- Cross-lagged associations between problem behaviors and teacher-student relationships in early adolescence (2018) Pakarinen, Eija; et al.; A1; OA
- Development of pre-academic skills and motivation in kindergarten : a subgroup analysis between classroom quality profiles (2018) Salminen, Jenni; et al.; A1
- Maternal homework assistance and children's task-persistent behavior in elementary school (2018) Viljaranta, Jaana; et al.; A1; OA