Is stress contagious in a classroom? Reciprocal relations between teacher and student well-being
Päärahoittaja
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 28 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.08.2017
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.07.2018
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, tarttuuko opettajan stressi ja kuormittuneisuus oppilaisiin, ja miten opettajan kuormittuneisuus näkyy vuorovaikutuksen laadussa, oppilaiden motivaatiossa ja oppimistuloksissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppilaiden käyttäytymisen pulmat ja oppimisen haasteet vaikuttavat opettajan kuormittuneisuuteen. Opettajan ja oppilaiden stressivasteita kartoitetaan sylkinäytteistä mitatulla kortisolihormonipitoisuuksilla. Lisäksi opettajat täyttävät kyselylomakkeen. Vuorovaikutuksen laatua arvioidaan CLASS- ja ECCOM-observointimenetelmillä. Oppilaiden kanssa tehdään koulutaitoja mittaavia tehtäviä ja heidät haastatellaan liittyen motivaatioon ja opettaja-oppilassuhteen laatuun. Opettajat ja vanhemmat arvioivat lapsen sosiaalisia taitoja, temperamenttia ja käyttäytymistä. Tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa opettajille työhyvinvointia tukevia interventioita.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Teachers' physiological and self‐reported stress, teaching practices and students' learning outcomes in Grade 1 (2023) Jõgi, Anna‐Liisa; et al.; A1; OA
- Literacy instruction and reading performance in first grade classrooms (2022) Ruotsalainen, Jenni; G5; OA; 978-951-39-9126-5
- Ohjausvuorovaikutuksen laatu ja esiopettajien työhyvinvointi : kontekstitekijöiden ja työstä palautumisen merkitys (2022) Penttinen, Viola; et al.; A1; OA
- Reading Skills, Social Competence, and Physiological Stress in the First Grade (2022) Jõgi, Anna-Liisa; et al.; A1; OA
- Teachers’ Focus of Attention in First-grade Classrooms : Exploring Teachers Experiencing Less and More Stress Using Mobile Eye-tracking (2022) Chaudhuri, Saswati; et al.; A1; OA
- Patterns of dialogic teaching in kindergarten classrooms of Finland and the United Arab Emirates (2020) Muhonen, Heli; et al.; A1
- Relations between Kindergarten Teachers’ Occupational Well-being and the Quality of Teacher-child Interactions (2020) Penttinen, Viola; et al.; A1; OA
- Teacher emotional support in relation to social competence in preschool classrooms (2020) Pakarinen, Eija; et al.; A1; OA