Is stress contagious in a classroom? Reciprocal relations between teacher and student well-being


Päärahoittaja


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 28 000,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.08.2017

Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.07.2018


Tiivistelmä

Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, tarttuuko opettajan stressi ja kuormittuneisuus oppilaisiin, ja miten opettajan kuormittuneisuus näkyy vuorovaikutuksen laadussa, oppilaiden motivaatiossa ja oppimistuloksissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppilaiden käyttäytymisen pulmat ja oppimisen haasteet vaikuttavat opettajan kuormittuneisuuteen. Opettajan ja oppilaiden stressivasteita kartoitetaan sylkinäytteistä mitatulla kortisolihormonipitoisuuksilla. Lisäksi opettajat täyttävät kyselylomakkeen. Vuorovaikutuksen laatua arvioidaan CLASS- ja ECCOM-observointimenetelmillä. Oppilaiden kanssa tehdään koulutaitoja mittaavia tehtäviä ja heidät haastatellaan liittyen motivaatioon ja opettaja-oppilassuhteen laatuun. Opettajat ja vanhemmat arvioivat lapsen sosiaalisia taitoja, temperamenttia ja käyttäytymistä. Tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa opettajille työhyvinvointia tukevia interventioita.


Vastuullinen johtaja


Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)


Päävastuullinen yksikkö


Liittyvät julkaisut


Liittyvät tutkimusaineistot


Viimeisin päivitys 2022-06-07 klo 12:38